Výroba kolejových vozide

Škoda Transportation dodá na Slovensko nové vlaky

Kontrakt na dodávku deseti příměstských patrových jednotek Push/Pull a na úpravu lokomotiv řady 263 uzavřeli na konci června představitelé společností ŠKODA VAGONKA, a. s., a Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. Současně s podpisem souprav Push/Pull podepsali představitelé společnosti Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., a ŠKODA TRANSPORTATION, a. s., také smlouvu na dodávku dvou elektrických lokomotiv. Konstrukce lokomotivy vychází z koncepce typu ŠKODA 109E (řada 380), který již plzeňský výrobce dodává společnosti České dráhy. Oproti lokomotivám 109E dodávaným Českým drahám budou mít ovšem některé úpravy, například odlišnou maximální rychlost (celkem 160 kilometrů za hodinu). První jednotky dodá ŠKODA TRANSPORTATION třicet měsíců od podpisu smlouvy. „Oba kontrakty jsou důkazem, že Škodovka je plně konkurenceschopná na zahraničních trzích,“ uvedl generální ředitel ŠKODA TRANS-PORTATION Tomáš Krsek. Hodnota obou kontraktů dosahuje celkem přibližně 2,1 miliardy Kč. Patrové soupravy s řídicím vozem soupravy typu Push/Pull jsou soupravy tažené nebo tlačené lokomotivou na jedné straně soupravy, zatímco na druhé straně je umístěn řídicí vůz. V praxi to znamená, že při příjezdu do konečné stanice u souprav tohoto typu nemusí být lokomotiva přepřahána na opačný konec soupravy (tedy na „druhé čelo vlaku“). Strojvedoucí pouze přejde na stanoviště v řídicím voze a lokomotiva zůstává na původním místě; při zpáteční cestě je na konci vlaku a soupravu tlačí. Toto řešení přináší úsporu technologických časů, energie a po-užívání objízdné koleje, které by byly nutné pro manipulaci s lokomotivou. Souprava lokomotivního vlaku typu Push/Pull (tlačené/tažené) je třívozová se dvěma vloženými (PVV) a jedním řídicím (PRV) vozem, a to ve spojení lokomotiva + PVV + PVV + PRV. Soupravu povede upravená lokomotiva řady 263 ZSSK. Konstrukce vozů vychází z koncepce vozidel elektrických jednotek 671 ZSSK a splňuje všechny technické standardy i uživatelské požadavky zákazníka. Vozidla disponují přehledným informačním systémem. Vnitřní kamerový okruh umožňuje strojvedoucímu přehled o dění ve vlaku a přispívá i k vyšší bezpečnosti cestujících. Na rozdíl od vozů souprav 671 jsou vozy soupravy Push/Pull vybaveny centrálním zdrojem energie. Na čelech jsou opatřeny klasickou šroubovkou a nárazníky. Výroba souprav bude zahájena v první polovině příštího roku, zkoušky následně na podzim. Do provozu s cestujícími budou vlaky nasazovány od března roku 2011. Kompletní dodávka bude ukončena na počátku roku 2013. Vedle řady zahraničních a českých subdodavatelů bude ŠKODA VAGONKA při realizaci zakázky spolupracovat i se ŽOS Zvolen, kde se budou upravovat stávající lokomotivy řady 263 (úprava řídicího systému lokomotivy pro komunikaci s řídicím vozem) a vyrábět běžné podvozky pro oba „slovenské“ projekty (projekt EJ 671 a projekt Push/Pull). Soupravy budou jezdit na tratích ŽSR v okolí Bratislavy a na navazujících tratích Bratislava – Nové Mesto nad Váhom, Bratislava – Kúty a Bratislava – Nové Zámky.

Tomáš Johánek

spinner