21. srpna 2009
Evropská komise nesouhlasí s tím, aby švédská vláda finančně podpořila nákladní divizi švédských státních drah Green Cargo. Brusel zareagoval na podnět Evropské asociace železniční spedice ERFA. Antimonopolní úřad Evropské komise svazu oznámil, že přezkoumá všechny subvence. Švédsko bude muset provozovat státní dráhy podle obvyklých tržních principů, jinak mu hrozí řízení za porušení pravidel volné soutěže, varovala Evropská komise švédskou vládu. Podle švédského tisku požaduje Green Cargo do konce letošního roku „finanční injekci“. Podnik v prvním čtvrtletí utrpěl ztrátu kolem 169 milionů SEK (15,5 milio- nu €) před zdaněním. Mluvčí Green Cargo nicméně na přímý dotaz uvedl, že v současné době žádné státní dotace pro nákladní divizi drah „nejsou v plánu“. Nelíbí se ani cenová politika ERFA podrobila kritice také cenovou nabídku Green Cargo, která – navzdory špatné finanční situaci dopravce – leží hluboko pod běžnou cenovou hladinou ostatních konkurentů. ERFA vyjádřila údiv i nad plánovaným nákupem nových lokomotiv, ačkoli je všeobecně známo, že Green Cargo má u lokomotiv nadbytečné kapacity. Společnost Green Cargo vznikla v roce 2001 vyčleněním z koncernu švédských drah SJ. Loni měl podnik téměř 3200 pracovníků, 420 lokomotiv, 6700 vagonů a 150 nákladních vozidel. Při obratu 6,4 miliardy SEK (580 milionů €) vytvořil zisk před zdaněním 2,46 milionu €. Green Cargo drží podíl 45 procent v provozovateli kombinované dopravy Cargonet, v němž většinu kontroluje norský stát. Podíl 49 procent má také v DB Schenker Rail Scandinavia (dříve Railion Danmark), který zajišťuje dálkovou železniční nákladní dopravu mezi Skandinávským poloostrovem a Německem.