Kongres #rail2009

Předpokladem pro otevření trhu je finanční zajištění

Členské podniky Společenství evropských železnic a provozovatelů infrastruktury (SEŽ – CER) bez jakýchkoli výhrad podporují spravedlivou konkurenci. Úplné otevření železničního trhu ovšem musí předcházet odpovídající finanční zajištění sektoru. Na doprovodném kongresu v rámci železničního veletrhu #rail2009 to na počátku listopadu v německém Dortmundu uvedl generální ředitel CER Johannes Ludewig.

Ve svém projevu Johannes Ludewig připomněl závazky států vyplývající z evropské směrnice 1990/440. Podle jeho údajů nedisponuje 80 procent členských zemí SEŽ-CER adekvátním financováním.

Prezident ruských státních drah RŽD Vladimir Jakunin je přesvědčen o tom, že se dráhy mají starat o provoz, zatímco stát by měl mít za povinnost připravit příslušné finanční zabezpečení. U příležitosti 20. výročí pádu Berlínské zdi řekl, že by „zeď měla padnout i v hlavách“. Evropské a ruské železnice by podle Vladimíra Jakunina měly výrazně zintenzivnit spolupráci. „Konkurence – silniční a námořní dopravci – nespí,“ řekl.

Jednotná pravidla hry

„Na evropském železničním trhu by měla být nastavena jednotná pravidla hry. Je sice hezké, že existuje jednotná evropská legislativa, ale každý předpis má 25 variant,“ poznamenal k tématu předseda představenstva německé Deutsche Bahn Rüdiger Grube. „Železniční nákladní doprava by neměla být organizována na národní úrovni. Jsme Evropa, a provoz proto musíme řídit evropsky,“ dodal.

Účastníci kongresu vyzvali politiky, aby se zasadili o vytvoření jednotného rámce pro spravedlivou konkurenci na železnici v Evropě. „Věřím, že se to podaří. Jinou možnost ani nemáme,“ řekl dále Rüdiger Grube.

Zástupce Evropské komise Johann Friedrich Colsman ve svém vystoupení vyjádřil přesvědčení, že Lisabonská smlouva dá evropským institucím dostatek nástrojů pro prosazení volné soutěže.

n

spinner