Polsko

Polské dráhy loni vytvořily zisk ve výši 2,1 miliardy PLN

Polské dráhy (PKP) v loňském roce přepravily zhruba 156 miliónů tun nákladu. Při průměrné přepravní vzdálenosti 300 kilometrů se jejich výkony vyšplhaly na 468 miliard čistých tunokilometrů. V osobní dopravě PKP přepravily přes 300 miliónů cestujících. Příjmy podniku zaměstnávajícího v oblasti provozu a infrastruktury kolem 146 tisíc zaměstnanců dosáhly zhruba 2,1 miliardy PLN (téměř 16 miliard Kč). Uvedlo to v polovině letošního roku vedení PKP ve výroční zprávě firmy.

Skupinu PKP v současné době tvoří ústředí, které má podobu akciové společnosti, a Polskie Linie Kolejowe – podnik spravující infrastrukturu. Na infrastruktuře provozují železniční dopravu jako soukromoprávní entity PKP Cargo, PKP Intercity a PKP Regionální přepravy. Do komplexu infrastruktury patří řízení dopravy, podniky Energetika (napájení a osvětlení), Telekomunikace, ale také Služba ochrany železnic a složky poskytující doplňkové služby. Vyčleněna byla i řada dalších organizací, například železničního stavebnictví.

Na síti PKP bylo loni provedeno 262,12 miliónu vlakových kilometrů.

K rozdělení podle druhů dopravy viz tabulka 1.

Síť PKP představuje 19 758,18 kilometru tratí a má 28 434,56 kilometru kolejí. Její hrubé rozdělení obsahuje tabulka 2.

K podílům tratí rozdělených podle maximální rychlosti viz tabulka 3.

Základní kapitál podniku byl zákonem stanoven nepeněžním vkladem ve výši 353 726,04 tisíce PLN, tedy 2652,95 miliónu Kč, z toho věcný majetek činil 292 110,37 miliónu PLN, tedy 2190,83 miliónu Kč.

Počet pracovníků řízení dopravy, údržby a oprav infrastruktury, doplňkových služeb a ochrany železnic dále poklesl z 49 336 (stav na počátku října roku 2001) na 45 997 na počátku ledna letošního roku a bude se dále snižovat.

Čistá finanční ztráta podniku za loňský rok dosáhla 894 738,26 tisíce PLN (6,710 miliardy Kč), a přesáhla tedy základní kapitál firmy. Za příčiny špatné finanční situace PKP se udávají především:

• špatná hospodářská situace státu,

• meziroční pokles železniční nákladní přepravy o zhruba 13,1 procenta a osobní o zhruba 5,1 procenta,

• údržba ztrátových tratí,

• schodek dotací na tratě udržované z obranných důvodů ve výši 82 miliónů PLN,

• ztráty z regionální přepravy ve výši 461 458,44 ti­síce PLN,

• škody z povodní.

Plánované investice v loňském roce byly vyčísleny na 635 822,7 tisíce PLN, tedy asi 4768,67 miliónu Kč. Z toho činily rozpočtové dotace 164 651,6 tisíce, úvěr EIB 149 193,4 tisíce, prostředky Phare 151 075,5 tisíce, prostředky ISPA 65 336,4 tisíce a vlastní prostředky PKP PLK, a. s., 105 565,8 tisíce PLN. Vlastní prostředky tedy byly naplánovány a schváleny ve výši 16,6 procenta celkových investic.

Mnohé železniční společnosti odečítají z nákladů odpisy. To je samozřejmě zcela korektní, jestliže jsou odpisy nahrazeny příslušnými prostředky na obnovu (tím je současně pokryta inflace). Pokud však opotřebení obnovou hrazeno není, nemá smysl s odpisy počítat. Proto také nebyly výsledky upravené o odpisy uvedeny.

Rozpočtové dotace na investice rok od roku klesají. Dotace v loňském roce činily v poměru k dotacím na rok 2000 okolo 30 procent, v poměru k dotacím na rok 2001 48 procent. Podíly jsou bez promítnutí vlivu inflace. Bylo by ovšem nutné posoudit, do jaké míry hradí snížení státních dotací úvěr EIB, protože ten stejně nakonec zaplatí státní rozpočet.

V důsledku omezených prostředků klesá délka úseků, na nichž se zvýšila rychlost, a naopak narůstá délka úseků, na nichž bylo nutné rychlost snížit. Vývoj je zřejmý z tabulky 4; uvádí délky kolejí v kilometrech v obdobích jízdních řádů.

K omezením rychlosti podle úseků lze přiřadit počet bodových omezení rychlosti a odpovídající délky kolejí vždy k 1. lednu příslušného roku. K tomu se v tabulce uvádí prodloužení jízdních dob, které z toho plyne.

I PKP – přes výrazné pokrok – tedy ještě čeká trnitá cesta k restrukturalizaci drah v rámci sociální tržní ekonomiky.

Antonín Peltrám

spinner