12. února 2003
Drážní inspekce zaznamenala v loňském roce výrazný nárůst počtu nehod na železničních přejezdech. Celkem se na nich loni přihodilo 298 nehod, při nichž zemřelo 63 osob a dalších 148 bylo zraněno. Drtivou většinu těchto mimořádných událostí způsobili účastníci silničního provozu nedovoleným vjezdem na železniční přejezd v důsledku porušení zákona č. 266/1994 Sb., o drahách, a zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. V polovině ledna to uvedla Drážní inspekce.
V loňském roce došlo ve srovnání s rokem 2002 k nárůstu počtu nehod o 27 procent, v počtu usmrcených pak dokonce o 163 procent. V počtu zraněných zaznamenala Drážní inspekce za loňský rok pokles o 8 procent.
Zatímco v roce 2002 připadal na deset střetů na přejezdu v průměru jeden mrtvý, loni si smrtelnou oběť vyžádala již každá pátá nehoda.
Největší loňská tragédie se odehrála 4. dubna ráno u Hradce Králové, kdy se na přejezdu srazil autobus městské hromadné dopravy s vlakem. V autobuse zemřeli čtyři lidé a další čtyři osoby utrpěly těžká zranění, ve vlaku pak byli lehce zraněni strojvedoucí a jeden cestující. Šetření Drážní inspekce potvrdilo, že zabezpečovací zařízení na přejezdu bylo v činnosti.
Dalším tragickým případem co do počtu mrtvých se stal střet nákladního vlaku s osobním vozidlem mezi stanicemi Třebětice a Holešov na trati z Kojetína do Valašského Meziříčí 18. října dopoledne. Osobní vozidlo vjelo přímo před lokomotivu, i když bylo přejezdové zabezpečovací zařízení v činnosti. Na místě zemřeli dva lidé, další člověk podlehl zraněním v nemocnici.
Stejné následky mělo střetnutí osobního vozidla s motorovým vlakem ve Zlíně 27. července, kdy vinou řidiče, který ignoroval výstražnou světelnou signalizaci, přišli ve vozidle o život tři lidé.
99 procent nehod zavinili neukáznění řidiči
Loňské střety na železničních přejezdech byly v méně než jednom procentu případů způsobeny chybou konkrétního zaměstnance provozovatele dráhy, zbývajících více než 99 procent všech tragédií na přejezdu způsobili neukáznění řidiči silničních vozidel, kteří fatálním způsobem porušili hned několik ustanovení zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. Zákon všem řidičům mimo jiné ukládá povinnost počínat si před železničním přejezdem zvlášť opatrně – zejména se musí přesvědčit, zda mohou železniční přejezd bezpečně přejet. Tuto klíčovou podmínku pro bezpečné přejetí kolejí však málokdo dodržuje. Řidiči se často vymlouvají na to, že byli oslněni sluncem a že přehlédli kmitající výstražná světla, případně rovnou přiznávají, že si výstrahy nevšimli. Tím však podle Drážní inspekce přímo potvrzují, že se nepřesvědčili o možnosti bezpečného přejetí přejezdu tak, jak jim ukládá zákon.
Společně s porušováním tohoto pravidla účastníci silničního provozu také velmi často překračují nejvyšší povolenou rychlost před přejezdem. Ve vzdálenosti 50 metrů před kolejemi smí řidič vozidla jet rychlostí nejvýše 30 kilometrů v hodině, pouze v případě, že na výstražném zařízení svítí přerušované bílé světlo, smí 50 metrů před železničním přejezdem jet rychlostí až 50 km.h-1.
Pokud by všichni řidiči dodržovali toto pravidlo, měli by u drtivé většiny přejezdů dostatek času včas reagovat na přijíždějící drážní vozidlo, konstatovala ve své zprávě Drážní inspekce. (jet)