20. prosince 2007
Ukončit povinné výměny lokomotiv či personálu na hranicích členských států, zabezpečit rychlý a plynulý provoz v rámci EU a posílit pravomoci Evropské železniční agentury si klade za cíl třetí návrh balíčku v oblasti železniční přepravy, který se týká interoperability evropského železničního systému. Evropský parlament ho schválil minulý týden.
Zbývající dvě zprávy železničního balíčku přijali evropští zákonodárci již dříve. Cílem nové iniciativy Evropská komise týkající se železnic členských zemí EU je usnadnit volný pohyb vlaků a schvalování lokomotiv na území celé unie. V rámci platného právního rámce totiž byly zjištěny určité technické, procedurální a politické překážky ve vzájemném schvalování železničního vozového parku, které jsou velmi nákladné jak pro železniční podniky, tak pro výrobce, a způsobují neodůvodněné prodlevy na hranicích při výměnách lokomotiv či vlakového personálu.
Legislativní návrhy proto přinášejí nový postup certifikace založený na zásadě vzájemného uznávání kolejových vozidel, jejichž uvedení do provozu již jeden členský stát schválil.
V praxi to znamená, že železniční vozidlo, které získalo povolení pro uvedení do provozu v jednom členském státě, dostane po kontrole technických specifikací interoperability povolení také v dalších členských státech. Zohlední se přitom všechny kontroly provedené v prvním členském státě.
Agentura bude bdít nad celou Evropou
Navržené úpravy souvisí také s návrhem novelizace nařízení o Evropské železniční agentuře (ERA). Ta by podle poslanců měla mít více pravomocí a od roku 2015 by měla být zodpovědná za udělování povolení na celoevropský provoz vlaků místo národních železničních agentur. Evropská železniční agentura by také měla přijímat stanoviska týkající se rovnocennosti technických předpisů. Tomáš Johánek