5. března 2009
Sjednocování Evropy a odstraňování hranic mezi jednotlivými státy zvyšuje nároky na fungující dopravní systémy bez omezení a časových ztrát zejména při přechodech hranic v celém evropském prostoru. Největší překážku volného pohybu hnacích vozidel na evropských železnicích představuje v současnosti existence zhruba 20 typů vlakového zabezpečovacího zařízení.
Jedna z nejvýznamnějších evropských konferencí věnovaných problematice dálkového řízení železničního provozu se uskutečnila v polovině února v České republice. V Praze ji uspořádalo Ministerstvo dopravy ČR společně se Správou železniční dopravní cesty a mezinárodní železniční organizací CER (Společenství evropských železnic).
Evropská unie se snaží zvýšit konkurenceschopnost železniční dopravy pomocí zvyšování interoperability transevropského železničního systému. Evropská komise v roce 1995 definovala strategii pro vývoj ERTMS neboli Evropského systému řízení železniční dopravy, v roce 2005 byly ustanoveny evropské železniční koridory A-F.
Alternativa přetížených silnic
Železnice jako ekologicky šetrný způsob dopravy by se měla stát alternativou přetížených silnic. Musí však poskytovat zákazníkům spolehlivou, kvalitní a bezpečnou jízdní dráhu.
Význam rozvoje evropské železniční sítě vybavené ERTMS pro budoucnost železniční a zejména pak nákladní dopravy pro zvýšení konkurenceschopnosti železnice zdůraznil na konferenci také generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jan Komárek. „Z pohledu legislativy je již projekt ERTMS jasně definován, z hlediska technické stránky probíhá realizace ve všech zúčastněných státech,“ prohlásil.
Česká republika podle jeho slov postupně řeší zavádění Evropského systému řízení železniční dopravy, a to jak na úrovni infrastruktury, tak na úrovni vozidel. ERTMS pro Českou republiku znamená zvýšení úrovně bezpečnosti jízdy vlaků, zvýšení rychlosti, propustnosti železniční dopravy, zachování ekonomicky významné pozice v tranzitní dopravě, rozvoj českého železničního průmyslu a přístup vozidel českých železničních dopravců na síť sousedních železnic.
V oblasti zavádění ERTMS se SŽDC stala společně s mezinárodními partnery iniciátorem projektu ETCS Koridor E, který představuje tradiční spojnici Německa s Rakouskem, Maďarskem a Rumunskem a patří bezesporu mezi nejvýznamnější evropské osy.
Koordinace na úrovni Evropské unie
Celý projekt koridorů ERTMS má silný evropský rozměr, je nutná evropská koordinace jednotlivých projektů na úrovni Evropské komise. Do konce roku 2007 se podařilo nahradit původní samostatné národní systémy evropským ERTMS na více než dvou tisících kilometrech evropských tratí. Do budoucna je jeho využití plánováno pro dalších více než 20 tisíc kilometrů. Pouze odstraněním překážek a zdržení na státních hranicích se může železnice stát konkurenceschopnou. „Jednotné dálkové řízení železničního provozu (ERTMS) je cesta ke zvýšení konkurenceschopnosti železnice vůči silniční dopravě a je nutné to chápat jako obchodní příležitost,“ uvedl v Praze evropský koordinátor ERTMS Karel Vinck. Pražské konference se zúčastnili i zástupci železničních podniků, které budou dálkově řízené evropské železniční koridory využívat.
Tomáš Johánek