30. listopadu 2006
Německá vládní koalice se na počátku listopadu dohodla na hlavních zásadách privatizace Německé dráhy, Deutsche Bahn AG (DB). Vlastní železniční síť, jejíž rozvoj je financován z daní, podle ní musí zůstat ve vlastnictví státu a nesmějí se na ní podílet soukromí investoři. O návrhu zásad by měl jednat německý Spolkový sněm, který by měl následně požádat spolkovou vládu o vypracování privatizačního zákona. Německý spolkový ministr dopravy Wolfgang Tiefensee má za úkol předložit do 31. března referentský návrh zákona, který do té doby projde připomínkovým řízením na ostatních ministerstvech. Sám však předpokládá, že legislativní proces potrvá celý příští rok. Koaliční partneři od něj také požadují, aby byl Spolkový sněm před částečnou privatizací ještě informován o situaci na kapitálovém trhu. Body politické shody Zásadními body závěrečného návrhu politické dohody jsou: l Do DB vstoupí soukromí investoři ještě v tomto legislativním období (tedy nejpozději do roku 2009); l Odpovědnost státu za infrastrukturu zůstane zachována. Za tímto účelem budou v celkovém smluvním opatření stanoveny kvalitativní cíle a sankce pro případ neplnění smluvních povinností; l Před privatizací budou infrastrukturní společnosti převedeny do majetku státu. Musí být vyloučena právní rizika ohrožující majetkoprávní pozici státu; l DB bude infrastrukturu provozovat během smluvně sjednaného období „za podmínky, že bude striktně dodržovat úkoly péče o síť“; l Nové dluhy a rizika pro stát budou vyloučeny; l Pracovní trh uvnitř koncernu a zaměstnanecký svazek budou moci pokračovat; l Řešení nesmí narušit právo Evropské unie; l Bude formulováno opatření pro ukončení dohody (ukončovací opatření); l Dále se rozvinou regulační nástroje Spolkové agentury pro síť, aby byl zajišťován nediskriminační přístup na síť a spravedlivá soutěž. Investiční záměry Deutsche Bahn by chtěla investovat až 12,5 miliardy € (zhruba 356 miliard Kč), aby se stala „evropským šampionem na dopravním trhu“. Tento záměr předložil předseda představenstva DB Hartmut Mehdorn v dopise adresovaném řadě poslanců Spolkového sněmu. Deutsche Bahn si také chce nechat otevřenou možnost ucházet se o získání státních drážních podniků zejména v sousedních východoevropských zemích. K tomu by mělo být zapotřebí kolem tří miliard € a právě takovou částku by měla přinést očekávaná privatizace DB. Koncern se údajně hodlá zajímat i o podniky městské dopravy v metropolích, jako jsou Praha, Stockholm či Lyon. Deutsche Bahn zřejmě může doufat v kapitálové navýšení asi o dvě miliardy € (zhruba 55 miliard Kč), pravděpodobně v roce 2009. Nadále by jí mělo zůstat řízení provozu, údržby a rozvoje z jedné ruky. To, že je možný i vstup na burzu, ještě neznamená, že se také uskuteční. Myslitelný je i prodej institucionálním zájemcům, aniž by se akcie na burze obchodovaly. Prodejní podíl by mohl dosáhnout maximální výše 49,9 procenta, přičemž soukromý kapitál se nebude podílet na infrastrukturním podniku DB Netz, DB Station, DB Service aDB Energie.
Jiří Kladiva,CBC