22. září 2009
Provozovatelé železniční nákladní dopravy ve Velké Británii nejsou krizí postiženi v takové míře jako některé podniky osobní dopravy. Aktuální diskuse o zestátnění se nákladní železnice netýkají, i když určité ztráty podniky počítají podobně jako jinde v Evropě.
Letošní oznámení britského ministra dopravy Andrewa Adonise, že uvažuje o zestátnění společnosti National Express, pokud nedostojí svým finančním závazkům, přesto železniční trh znejistělo. National Express provozuje vlaky Intercity mezi Londýnem a Edinburghem. „Neexistuje žádná souvislost mezi nákladní a osobní dopravou,“ zdůraznil prezident svazu železniční spedice Rail Freight Group Tony Berkeley. RFG zastupuje zájmy více než 150 členských podniků. Provozovatelům nákladní dopravy klesá marže Marže provozovatelů železniční nákladní dopravy se v čase krize povážlivě snížila, avšak žádné velké otřesy na trhu se nekonají. Železniční podnik Fastline zrušil svou kontejnerovou dopravu, ale stále pokračuje v přepravách hromadného zboží. Konkurenční GBRf v dubnu získal nový pětiletý kontrakt od rejdařství MSC na kontejnerové vlaky z/do přístavu Felixstowe. DB Schenker Rail UK (dříve EWS) proto od GBRf převzal poštovní přepravu zásilek britské pošty Royal Mail. V britské železniční síti působí čtyři provozovatelé vlaků kombinované dopravy: Freightliner, DB Schenker, Direct Rail Services a GB Rail-freight (GBRf). Až na DRS všichni nabízejí spojení námořních přístavů s vnitrozemím. DRS spolupracuje se Stobart Rail při intermodálních přepravách pro obchodní řetězec Tesco. Stobart Rail je součástí koncernu Eddie Stobart, který patří mezi přední silniční dopravce v zemi. Na trhu kombinované dopravy má naprosto dominantní pozici Freightliner s podílem 79 procent, DB Schenker Rail drží 11 procent, GB Railfreight kontroluje devět procent a Fastline jedno procento. Při započtení přeprav hromadného zboží by německému DB Schenker Rail patřila první pozice. Podíl železnice na přepravních výkonech klesá Kombinovaná doprava ohlásila za první čtvrtletí propad o 8,6 procenta. Podíl železnice na přepravních výkonech klesl o 12 až 13 procent. Železniční nákladní doprava ve Velké Británii má přitom za sebou „zlaté časy“, v období 1995 až 2008 posílila o 59 procent. Podle Andrewa Adonise získal soukromý železniční nákladní sektor od roku 1997 ze státního rozpočtu příspěvky ve výši 1,5 miliardy GBP. S ohledem na globální krizi přetrvávají obavy, že dojde k odložení nezbytných investic do rozvoje železniční infrastruktury. Provozovatel britské železniční sítě Network Rail sice disponuje vlastním rozpočtem, ale v případě, že některé soukromé dráhy zbankrotují, hrozí výpadek příjmů do státního rozpočtu, což se projeví i na dlouhodobých investičních projektech. Letos v dubnu britská vláda oznámila, že vyčlení pro železniční nákladní dopravu a její infrastrukturu 350 milionů GBP (kolem 405 milionů €). Nyní probíhají rozhovory mezi zástupci Stobart Rail a Network Rail o zvýšení podílu železnice na trhu nákladní přepravy. Chystá se výstavba nových terminálů Předseda představenstva Stobart Rail Andrew Tinkler uvedl, že jeho společnost má velký zájem na výstavbě nových terminálů v Midlandu. Prozatím jsou předmětné pozemky, které patří Network Rail, zcela nevyužité. Stobart plánuje, že v příštím roce přesune deset procent přeprav ze silnice na železnici. Andrew Traill, prezident spedičního fóra Shippers’ Voice, podotkl, že železniční podniky často vůbec netuší, jaké jsou jejich skutečné náklady. „Nechají se vyprovokovat silniční konkurencí k předkládání neseriózních nabídek. Chybějí jim reálné představy o jednotlivých složkách zásobovacího procesu. Zasílatelé nezřídka čekají na odpovědi na cenovou poptávku i přes půl roku,“ řekl Andrew Traill. Na kritiku zareagoval šéf GBRf John Smith okamžitě: „To není náš případ, my jsme schopni zákazníkovi sdělit cenu během jednoho týdne.“ n www.rfg.org.uk