Evropa/Čína

Na Slovensko dorazil první přímý nákladní vlak z Číny

Na Slovensko dorazil na konci listopadu první přímý nákladní vlak z Číny. Souprava s kontejnery překonala více než 12 tisíc kilometrů dlouhou trasu za sedmnáct dní. Železniční dopravu zboží zabezpečila dceřiná společnost ruských železnic TransContainer, která si loni na východním Slovensku najala překladiště Dobrá. Potvrdil to ředitel společnosti TransContainer – Slovakia Jiří Pokorný.

„Vlak přivezl monitory, komponenty pro výpočetní techniku a elektroniku, dále bude směřovat do Polska,“ uvedl Jiří Pokorný. V terminálu Dobrá, kde se kontejnery přeloží na nové vozy, se mění rozchod trati z širokého na užší, evropský rozměr. Vlak vyrazil z Jižní Koreje, do Číny ho přepravili po moři a dále pokračoval přes Rusko.

Ruský TransContainer má dceřiné společnosti na Ukrajině, Slovensku, v Rakousku, Německu a Finsku a připravuje založení společností v Číně a Jižní Koreji.

Počet kontejnerových vlaků z východní Asie bude postupně narůstat. Vlak s elektronikou by měl na Slovensko jezdit jedenkrát týdně. Jednou týdně se již brzy očekává i příjezd vlaku s magnezitem.

Železniční kontejnerová doprava zboží z Číny, Koreje, Tchaj-wanu, ale například i z Japonska, může podle Jiřího Pokorného konkurovat námořní dopravě. Její cena je přibližně stejná, ale přeprava vlakem trvá jen asi 20 dní, zatímco po vodě zboží cestuje přibližně dva měsíce. Železniční doprava je údajně navíc také bezpečnější. „Objem přepravy po transsibiřské magistrále za uplynulých deset let až do vypuknutí krize stoupl pětinásobně,“ uvedla vydavatelka odborného železničního časopisu Železničná revue Desana Mertinková. Příjmy z přepravy by mohly mít například Železnice Slovenské republiky, které inkasují poplatky za využití kolejí, a nákladní železniční společnost ZSSK Cargo Slovakia, jejíž vlaky by přepravu na Slovensku převzaly.

Evropské železnice podle Desany Mertinkové svádějí o přepravu hlavně z Číny intenzivní boj. Doprava surovin a zboží by totiž neměla končit na hranicích s Ukrajinou či Běloruskem, ale měla by pokračovat do Německa nebo Rakouska. Ruské železnice si zatím za partnera vybraly Slovensko, protože si na jeho území najaly železniční překládkový terminál.

Konkurencí Slovensku mohou být maďarské železnice, jejichž nákladní divizi převzaly rakouské dráhy, upozornila Desana Mertinková. Proti Slovensku podle ní mluví i vysoká cena za dopravní cestu, která je nejvyšší v Evropě. Zatímco na Slovensku je průměrná cena v nákladní dopravě za jeden vlakový kilometr 9,2 € (asi 238 Kč), například v Maďarsku je to 5,1 € a v Rakousku 3,2 €.

TransContainer se sídlem v Mosk-vě v Rusku zaměstnává přibližně šest tisíc pracovníků. V celé zemi provozuje 47 terminálů.

(čtk)

spinner