„Drážní inspekce by se měla vrátit k zaměření prevence na vlastní provoz“

Mgr. Roman Šigut (Drážní inspekce) pro DN

Vláda v polovině října na návrh ministra dopravy Aleše Řebíčka odvolala generálního inspektora Drážní inspekce ČR (DI) Jaroslava Dvořáka. Do čela instituce místo něj jmenovala bývalého ředitele odboru inspekce DI Mgr. Romana Šiguta. V souvislosti s jeho jmenováním do čela DI jsme mu položili několik otázek. „Můžete přiblížit sled událostí, které předcházely vašemu jmenování generálním inspektorem Drážní inspekce?“ „Na postu generálního inspektora Drážní inspekce letos proběhly již tři výměny. Dne 26. ledna byl odvolán Zdeněk Žák. Tehdy vláda do ukončení výběrového řízení na nového inspektora pověřila řízením DI mne. Dne 20. dubna se stal generálním inspektorem Jaroslav Dvořák, který vedl DI do 20. října. Poté jsem byl do doby, než bude řádně vybrán nový inspektor, jmenován na jeho místo opět já.“ „Jaké byly důvody odvolání Jaroslava Dvořáka?“ „Jaroslav Dvořák přišel na DI s jinou koncepcí, než jaká se uplatňovala do té doby. Nejzásadnější rozdíl byl v systému prevence, která se uskutečňuje v rámci výkonu státního dozoru ve věcech drah. Drážní inspekce má k tomu dva nástroje. Prvním je oznámený státní dozor, který spočívá v tom, že kontrolovaný subjekt je zpravidla čtrnáct dní dopředu informován o datu a rozsahu kontroly. Kontrolovaný subjekt se tak může na kontrolu připravit. Oznámené státní dozory jsou také časově náročnější. Neoznámený státní dozor byl pojímán tak, aby si žádný z drážních provozovatelů nemohl být jist, kdy se u něj pracovníci DI objeví. Tento přístup je analogický s policií nebo Českou obchodní inspekcí. Pokud srovnáme počty oznámených a neoznámených dozorů, můžeme konstatovat, že na počátku letošního roku DI prováděla kolem 400 neoznámených státních dozorů měsíčně. V srpnu to však již bylo jen deset. Počet oznámených státních dozorů zůstával stejný, okolo 50 měsíčně.“ „K jakým dalším negativním změnám v průběhu letošního roku došlo?“ „Drážní inspekce si interně vyhodnocuje kvalitu státních dozorů a zaznamenali jsme v tomto ohledu negativní trend. U největšího provozovatele drážní dopravy, Českých drah, navíc došlo k poklesu státních dozorů o polovinu a byly zaměřeny převážně jen na vlečky. Mým cílem proto je, aby byl státní dozor vykonáván na všech drahách podle velikosti provozovatelů, aby se každému měřilo stejným metrem. Během působení Jaroslava Dvořáka se změnila také zahraniční politika DI. Dříve byla Drážní inspekce v rámci celé EU špičkou ve svém oboru, jako první z členských zemí plnila směrnici. Její systém propojení šetření mimořádných událostí a prevence byl unikátní a jezdili k nám na exkurze kolegové ze zahraničí.“ „Drážní inspekce byla ministerstvem dopravy kritizována již v době, kdy byl v jejím čele Zdeněk Žák. Ministerstvo jí vytýkalo zejména špatné účtování služebních cest a evidenci majetku. Jak se pokročilo v šetření této věci?“ „Žádný majetek se Drážní inspekci neztratil. Jednalo se pouze o prohřešky formálního rázu. Zdeněk Žák byl navíc odvolán až počátkem letošního roku, tedy dva roky poté, co byly tyto prohřešky odstraněny.“ Dříve byla Drážní inspekce v rámci celé EU špičkou ve svém oboru „Jaké úkoly před vámi leží v nejbližší době?“ „Mým nejbližším úkolem bude vypořádat se s nálezy ministerské kontroly, změnit systém prevence, tedy vrátit se k jejímu zaměření na vlastní provoz, a narovnat mezinárodní vztahy.“ „Jak se vyvíjí letošní rok z hlediska statistiky nehodovosti na železničních přejezdech?“ „Za prvních devět měsíců letošního roku se na železničních přejezdech odehrálo 239 mimořádných událostí, při nichž bylo 28 osob usmrceno a 125 osob zraněno. Pro srovnání: za celý loňský rok se odehrálo 274 mimořádných událostí, při nichž došlo k usmrcení 53 osob a 101 zraněním. Bohužel musím konstatovat, že po zavedení nového silničního zákona k poklesu nehodovosti na železničních přejezdech nedošlo.“

Petr Jechort

spinner