25. června 2009
Již podesáté se minulý týden sešli železniční odborníci v komerčních prostorách ostravského hlavního nádraží na největším tuzemském veletrhu nejen železniční techniky Czech Raildays 2009. Celé řadě atraktivních exponátů vévodila v České republice poprvé prezentovaná lokomotiva Škoda 109E, konkrétně v podobě prototypu 380.001–8 ČD, a souprava Siemens Viaggio s dvěma lokomotivami Taurus provozovaná pod značkou railjet.
Hned u vchodu do veletržního areálu stály dva největší magnety letošního ročníku Czech Raildays. Na jedné koleji nejnovější lokomotiva české produkce, vícesystémová Škoda 109E, která by v příštím GVD měla nastoupit do ostrého provozu u Českých drah jako řada 380, na druhé koleji pak vlaková souprava Siemens Viaggio, kterou od začátku současného jízdního řádu provozuje rakouský národní dopravce ÖBB pod obchodní značkou railjet a prezentuje ji jako nejkomfortnější vlak v Evropě. Samotnou soupravu doplnila lokomotiva Taurus v českých národních barvách, která je už i na českých kolejích jako doma.
Railjet zatím česká města vynechá
O možnosti pravidelného zajíždění railjetů na síť SŽDC se letos již diskutovalo, přestože plány rakouských drah zatím se severním směrem nepočítají. Vše se může změnit časem, kdy se počet dodaných a provozních jednotek přiblíží cílovému stavu 67 kusů. Podle Wernera Kovarika z ÖBB Personenverkehr se rakouské dráhy kooperaci s ČD ohledně nasazení souprav railjet nebrání. Prozatím je ale provozují mezi Budapeští, Vídní a Mnichovem a dále na tratích do Bregenzu a Curychu. První stroje řady 380 prozatím dokončují své typové zkoušky na zkušebním okruhu ve Velimi a v dohledné době by se mohly občas objevit na některých výkonech ČD. Do roku 2010 se pak očekává schválení i pro všechny sousední státy. Celou dvacetikusovou sérii typu 109E by dráhy měly obdržet do roku 2011. Umístění obou exponátů vedle sebe přímo vybízelo k jejich porovnání, a to nejen vzhledu, ale i třeba stanoviště strojvedoucího.
Ve znamení nových barev
České dráhy v Ostravě vystavovaly také lokomotivu a vůz v novém barevném řešení od Studia Najbrt. Opravený vůz řady A pak prezentoval úpravu interiéru, kterou provedla pražská firma Janoza CZ. Do konce července by dopravce měl mít k dispozici 11 takto upravených vozů 1. třídy, patřících pod Prahu, Cheb a Bohumín. Celkové náklady dopravce na tyto generální opravy interiérů a nový lak se pohybují mezi pěti až 10 miliony Kč. S novým barevným schématem souvisí i prezentace největšího dodavatele sedaček pro ČD, firmy Borcad. Ta na Raildays ukázala sedadlo typu SEL v provedení nové barevné kombinace 1. třídy. Známá už je i podoba nového vizuálního řešení 2. třídy, která se bude držet dvou odstínů modré. Překvapením expozice jistě byla modernizace jednoho z konferenčních
vozů Českých drah. ČD s vozem počítají pro firemní jednání, prezentace i preventivní programy a filmové projekce. Osvětlení působí příjemněji a lze jej plynule regulovat, aby byl vůz využitelný i jako promítací sál. Také ČD Cargo v Ostravě prezentovalo nové barevné schéma svých lokomotiv, konkrétně na řadě 753.7 vzniklé rekonstrukcí bývalé řady 750. Sektor nákladní dopravy reprezentovala ještě lokomotiva řady 742 soukromého dopravce Unipetrol a tři řady rekonstruovaných nákladních vozů.
Tomáš Johánek