Nehoda v Moravanech

Inspekce: Za srážku může písek a zabezpečovací zařízení

Květnovou srážku lokomotivy společnosti ČD Cargo a osobního vlaku Českých drah v železniční stanici Moravany na Pardubicku zapříčinila porucha na pískovači lokomotivy osobního vlaku a zároveň bezpečnostní mezera ve staničním zabezpečovacím zařízení ESA 11 z produkce firmy AŽD. Vyplývá to ze závěrů šetření Drážní inspekce ČR (DI).

Generální inspektor DI Roman Šigut minulý týden také obvinil ministerstvo dopravy, konkrétně náměstka ministra Vojtěcha Kocourka, a zástupce firmy AŽD z nátlaku na inspektory nezávislého kontrolního orgánu.

Inspektoři údajně museli mimo jiné čelit nátlaku, jakým směrem mají vyšetřování vést. DI se proto chystá podat trestní oznámení, bližší podrobnosti zatím Roman Šigut oznámit nechtěl. Při nehodě v Moravanech zahynul strojvedoucí lokomotivy, která zezadu narazila do stojícího osobního vlaku.

Lokomotivy nesplňují normy

Ani jedna z lokomotiv podle inspekce nebyla kompatibilní se staničním zabezpečovacím zařízením. Porucha na pískovači lokomotivy osobního vlaku způsobila, že množství písku pod nápravami soupravy přerušilo bezpečnostní obvod v kolejích, zařízení potom vyhodnotilo kolej jako volnou a pustilo na ni další lokomotivu. Podle inspekce by lokomotivy tohoto typu neměly na podobně zabezpečených tratích bez úpravy vůbec jezdit. Inspekce nevyloučila, že by se podobná situace do úpravy zabezpečovacího zařízení ve stanicích a úpravy pískovače lokomotiv nemohla opakovat. Strojvůdce samostatně jedoucí lokomotivy podle inspekce nepochybil, na semaforu totiž po chybě bezpečnostního zařízení svítila zelená.

Podle ředitele Územního inspektorátu DI v Brně Michala Miklendy se celá nehoda stala tak, že strojvedoucí lokomotivy osobního vlaku použil při rozjezdu ze stanice Kostěnice písek, ale nemohl nijak zjistit, že se pískovač zasekl a písek se sypal na koleje dál. Během cesty do sousedních Moravan se písek nabalil na dvojkolí lokomotivy a způsobil ztrátu kontaktu mezi lokomotivou a kolejí. Zařízení ESA 11 pak vyhodnotilo kolej jako volnou bez toho, aby zaregistrovalo, že vlak z koleje najednou zmizel. K podobným závěrům dospěla vyšetřovací komise ministerstva dopravy, která uvedla jako bezprostřední příčinu nehody velké množství písku na kolejích. O tom, že lokomotivy nevyhovují technickým normám, se však nezmínila.

Ministerstvo i AŽD se nařčení z tlaků brání

To, že údajně existovaly tlaky na DI týkající se vyšetřování nehody v Moravanech, odmítá jak mluvčí ministerstva Karel Hanzelka, tak i mediální zástupce AŽD Robert Kvapil. „Pan náměstek Kocourek považuje toto nařčení ze strany Drážní inspekce za naprosto křivé a absurdní. Zcela odmítá, že by kohokoli a jakkoli ovlivňoval, a je připraven se bránit,“ uvedl Karel Hanzelka. AŽD se podle Roberta Kvapila pouze ohrazovala proti tomu, že inspekce ještě během šetření údajně označovala za viníka nehody zabezpečovací zařízení ESA 11. To podle něj vyhovuje všem předpisům i normám.

Podle ředitele Územního inspektorátu DI v Brně Michala Miklendy, který nehodu šetřil, inspekce jen upozornila drážní úřad, Evropskou železniční agenturu i dráhy na možnou bezpečnostní mezeru ESA 11 i podobných zařízení, která pracují po celé Evropě. Snahou bylo zabránit podobným nehodám.

Je nutné provést úpravy

Inspektoři vyzvali výrobce zabezpečovacího zařízení, aby je upravil. Zároveň závazně doporučili Českým drahám i ČD Cargo, aby u lokomotiv upravily jejich pískovací zařízení a zavedly jejich pravidelnou údržbu. Správa železniční dopravní cesty by měla všechny české železniční koridory dovybavit zařízením pro dálkové zastavení vlaku. Podle Českých drah jsou lokomotivy schváleny pro provoz v ČR drážním úřadem, a pokud by nedošlo k závadě pískovače, byla by jejich kompatibilita zajištěna. „Dráhy zpřísní kontroly činnosti pískovačů tak, aby byla zajištěna kompatibilita hnacích vozidel i v případě mimořádné závady pískovače,“ uvedl Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení.

Tomáš Johánek

spinner