4. června 2009
Společnost ČD Cargo loni přepravila o šest procent méně zboží, než předpokládal plán. V prvním čtvrtletí letošního roku byly její výsledky ještě horší – meziroční propad se pohyboval na úrovni 30 procent. Podle výkonného ředitele společnosti Václava Andrýska je měřítkem kvality práce managementu to, jak na takový pokles tržeb dokáže reagovat.
„Loňské hospodaření ČD Cargo skončilo oproti plánům mírným propadem. Jak se situace vyvíjela v prvním čtvrtletí letošního roku?“
„Snížení objemu přeprav zapříčinil poslední kvartál, kdy se plně projevila hospodářská krize a celkový pokles přeprav. Prakticky od října se přestala vozit železná ruda, do hutí se zastavil přísun železného šrotu, výrazně klesla poptávka po přepravě černého uhlí a koksu. Pokud by k tomuto poklesu nedošlo, vykázali bychom loni lepší čísla než v roce 2007. Letos zatím pokračuje trend z posledního kvartálu, proti výkonům ve stejném období loňského roku jsme stále zhruba na úrovni o 30 procent nižší. Situace se nijak ne-zlepšuje, ale ani dramaticky nezhoršuje. Ve srovnání s okolními železnicemi je pokles srovnatelný. Slovenské cargo hlásí propad o 38 procent, polské o 36 a německé o 26 procent.“
„Jakých komodit se pokles přeprav nejvíce dotýká?“
„Pokračuje výrazný pokles přeprav pro hutní průmysl a ocelářství. Hlavní trh, který se výrazně omezil, je právě ocelářství a na ně navázané výroby. Například oblast hutní výroby a slévárenství zaznamenala v březnu meziroční pokles o 45 procent. Obdobně pokles přeprav kopíruje sníženou produkci a potřebu surovin
v ostatních odvětvích. Do určité míry platí, že klesá objem přeprav tím, že klesá trh. Úlohou obchodního managementu je v maximálním rozsahu čelit tomuto trendu, hledat možnosti jeho eliminace, uplatnit alespoň částečně uvolněné kapacity, a to i cestou kvality poskytovaných přepravních služeb. Za rozhodující úkol považujeme adekvátně snižovat náklady. To se nám daří i díky vstřícnosti a porozumění odborových centrál. Podařilo se nám třeba dojednat změnu kolektivní smlouvy. Našli jsme společnou řeč se zaměstnanci a dohodli se s nimi na postupu v případě částečné nezaměstnanosti podle paragrafu 209 zákoníku práce a jeho rovnoměrném rozložení v rámci jednotlivých pracovišť.“
Dlouhodobě platilo, že na počátku roku je vždy nižší poptávka po přepravě zboží. Dnes ale nikdo neví, jaký vývoj ekonomiky bude následovat ve druhém pololetí
„Jaký máte plán na letošní rok?“
„Ve srovnání s loňským rokem niž-ší, plánujeme přepravit necelých 73 milionů tun zboží. Pokud však bude pokračovat vývoj z prvních měsíců letošního roku, ani takového výsledku zřejmě nedosáhneme. Dlouhodobě platilo, že na počátku roku je vždy nižší poptávka po přepravě zboží. Dnes ale nikdo neví, jaký vývoj ekonomiky bude následovat ve druhém pololetí – a právě to rozhodne.“
„Museli jste už kvůli tomu, že klesla poptávka po vašich službách, propouštět?“
„Už při vzniku akciové společnosti ČD Cargo se vědělo, že bude třeba provoz firmy zefektivnit a snížit personální náklady. Jinými slovy: snižování stavu pracovníků bychom řešili stejně, i kdyby krize nepřišla. Pracujeme na zlepšení technologií, kde vidíme nejvýraznější možnosti ušetřit. Snížení stavu pracovníků od počátku roku je zčásti výsledkem uskutečněného personálního auditu a zefektivnění procesů a zčásti redukcí provozních výkonů. Snižování počtu pracovníků řešíme s vědomím, že propouštění pracovníků v odborných profesích nemusí vždy přinést potřebný a dlouhodobý efekt.“
„Do jaké míry se na poklesu vašich přeprav projevil vliv soukromých dopravců?“
„Samozřejmě konkurenci soukromých železničních dopravců vnímáme. Na přelomu roku, kdy řada firem dělá výběrové řízení na dopravce, jsme přišli o několik zákazníků,
z nichž se nám někteří po čase opět vracejí. A na druhou stranu jsme zase jiné nové zákazníky získali. Dnes si troufám říci, že je toto saldo vyrovnané.“
„Je pro vás větší konkurencí soukromý železniční dopravce, nebo kamion?“
„To záleží na segmentu trhu. V přepravách železné rudy nebo uhlí pro nás kamiony konkurencí nejsou, alespoň ne například v přepravě uhlí do elektráren. Tam nám konkurují soukromí železniční dopravci. Naopak v přepravách vlaků a jednotlivých vozů se zbožím hutní produkce, přepravách stavebnin a spotřebního zboží jsou kamiony pro nás ostrou konkurencí.“
„Jaký bude v tomto směru osud manipulačních vlaků, které sbírají vagony po jednotlivých stanicích? Třeba v Německu tento systém zrušili a dnes se k němu opět vracejí.“
„To je pravda, dnes dokonce existuje evropský program na podporu provozu manipulačních vlaků, jehož cílem je znovu obnovit přepravu jednotlivých vozů v Evropě. ČD Cargo má v tomto směru specifické postavení, protože my jsme tuto službu nikdy nezrušili a podíl jednotlivých vozových zásilek tvoří stále kolem
50 procent celkového objemu přeprav.
Snižování počtu pracovníků řešíme s vědomím, že propouštění pracovníků v odborných profesích nemusí vždy
přinést potřebný a dlouhodobý efekt.
V poslední době se jen snažíme tento systém zefektivnit. Tady je totiž vidět největší konkurence kamionů a rozhoduje zde v první řadě cena. Proto musíme v první řadě
dbát na konkurenceschopnou cenu a omezujeme některé sběrné vlaky. Vždy se tak děje po dohodě se zákazníkem a tak, aby zákazník neutrpěl žádnou ztrátu a abychom my ušetřili. O několik procent jsme tedy snížili počty manipulačních vlaků, zákazníci to však nepoznají.“
„Chystáte pro zákazníky nějaké nové akce, abyste přitáhli jejich zájem?“
„Vymýšlíme stále něco nového. Zásadní změnu jsme uskutečnili již na podzim loňského roku, když jsme změnili celou organizaci obchodu ČD Cargo. Obchod byl vždy uspořádán podle jednotlivých komodit. Jednotlivé komodity byly vzájemně objemově nesrovnatelné, systém byl s ohledem na velký počet komodit dost nepřehledný. Například komodita železo ve srovnání s potravinami je objemově několikanásobně větší, přitom jejich vedoucí byli na stejné úrovni.
Na podzim loňského roku jsme snížili počty komodit sloučením do šesti skupin. Vedoucí komoditních skupin jsme funkčně povýšili na úroveň oddělení, jednoduše řečeno jsme jim dali ve struktuře firmy větší váhu. Dnes máme šest vedoucích komodit, konkrétně železo, uhlí, chemie a potraviny, dřevo, papír a stavebniny, kombinovaná doprava a automotive a ostatní přepravy – jako jsou nadrozměrné náklady, zvláštní a systémové vlaky. V čele těchto oddělení stojí šest zkušených lidí s výrazně posílenými pravomocemi. Jsou to lidé, kteří znají trh, znají zákazníky, znají jejich potřeby a požadavky a mohou na ně operativně reagovat.
Zásadní změnu jsme uskutečnili již na podzim loňského roku, když jsme změnili celou organizaci obchodu ČD Cargo
Postupně od podzimu minulého roku řídíme komoditně i provozní úsek. Dnes je proti komoditnímu vedoucímu skupina komoditních dis-pečerů. Pro srovnání: dříve se řízení provozu odehrávalo na principu územního uspořádání a provozní dis-pečer se staral jen o vlaky ve svém obvodu. Nově se komoditní dispečeři starají o dopravu vlaků a jednotlivých vozů z odesílací stanice až do stanice určení a jsou stále v kontaktu s obchodníkem. Je to mnohem lepší systém, výrazně bližší zákazníkům, umíme rychleji reagovat na jejich potřeby. Zákazník třeba potřebuje některý vlak uspíšit, my to přes komoditního dispečera lehce zvládneme.“
„Loni jste představili poměrně smělý plán na obnovu vozového parku. Jak se ho dotkne pokles přeprav?“
„Tohoto plánu se krize dotkla poměrně značně. Když vznikalo ČD Cargo, věřili jsme, že budeme mít více peněz na obnovu vlastního vozového parku, protože nebude docházet ke křížovému financování osobní dopravy. Jenže přišla krize a tím i výrazný pokles příjmů. Museli jsme plány trochu přibrzdit, ale pokračují projekty, které se rozeběhly v minulém roce. Říkáme si totiž, že krize
je tu letos, ale nevíme, co bude příští rok, a chceme být připraveni. Jelikož nečerpáme žádnou veřejnou podporu, musíme si vystačit s tím, co
máme.
Pokračujeme především v projektech zahájených v loňském roce, na letošní rok máme nově nasmlouvané jen rekonstrukce dvou řad nákladních vozů. Pokračuje také modernizace lokomotiv z loňska.“
„Nedávno jste vyhlásili výběrové řízení na pronájem vícesystémových elektrických lokomotiv. Co si od jejich provozu slibujete?“
„Je to výběrové řízení na pronájem tří až šesti kusů elektrických lokomotiv. Zatím si je chceme najmout pro konkrétní přepravy v rámci společného projektu s DB Schenker. Jedná se o provoz kontejnerových vlaků mezi Prahou a Hamburkem, kde ČD Cargo bude disponovat adekvátními lokomotivami na zajíždění do Německa. Zatím tady není žádná další ambice, ale je to první projekt podobného typu. Do budoucna by jich mohlo být rozhodně více. Pokud se naplní uvažované předpoklady, začali bychom vlaky takto provozovat od počátku příštího roku.“
Říkáme si totiž, že krize je tu letos, ale nevíme, co bude příští rok, a chceme být připraveni
„Jedním z velkých problémů, který komplikuje život všem dopravcům, je množství výluk na síti SŽDC. Věříte v to, že dokážete dosáhnout nějakých kompenzací?“
„Se SŽDC stále jednáme. Výluková činnost je pro nás obrovský problém. Samozřejmě obecně vítáme modernizaci sítě, ale jen v dubnu SŽDC plánovalo skoro dva tisíce výluk, o kterých nás v měsíčním plánu předem informovalo. My se na výluky připravujeme, například na nasazení nezávislé trakce. Když se pak
výluka neuskuteční, vznikají nám vícenáklady. A jen v měsíci dubnu zhruba čtvrtina naplánovaných výluk vůbec neproběhla, naopak dalších téměř 800 výluk se uskutečnilo navíc oproti plánu. V tom je největší problém, nemůžeme opomenout ani negativní dopad na kvalitu přeprav pro naše zákazníky. Vyčíslujeme vynaložené vícenáklady a jednáme se SŽDC o kompenzacích.“
„Nedávno jste v ČD Cargo zřídili projektovou kancelář. Co je jejím úkolem, k čemu má sloužit?“
„Je to nástroj k optimalizaci procesů uvnitř firmy. Bezezbytku všechno to, co děláme, směřuje ke zlepšení jak fungování samotné firmy, tak služeb vůči zákazníkům. Po zralé úvaze jsme se tedy rozhodli, že budeme řešit systém projektů, jejich řád, zodpovědnosti za ně. Díky projektové kanceláři je jasně dané, kdo je za co zodpovědný, je velmi jednoduchá kontrola průběhu projektů. Samo o sobě to, že máme projektovou kancelář, nic neřeší, ale je to nástroj na zjednodušení a urychlení správ procesů, které musíme dělat. Zřízení kanceláře nás nestálo žádné personální náklady.“
Tomáš Johánek