České tramvaje míří za oceán

Inekon Trams

Ostravská společnost Inekon Trams, součást skupiny Inekon, dokončila na konci loňského roku první tři z celkem devíti tramvají určených pro tři americká města. Hodnota celé zakázky se pohybuje kolem 500 milionů Kč. Zatímco v plzeňské Škodovce nebo pražské továrně ČKD mají s výrobou nejen tramvají, ale obecně dopravních prostředků poměrně dlouhé zkušenosti, v Ostravě je tomu jinak. Výroba tramvají se tam dostala tak trochu náhodou. Prvotním cílem společnosti Inekon Group, která vznikla v roce 1990, totiž měla být podpora vývozu produkce českých strojírenských podniků. Později se její činnost zaměřila více na vývoj vlastních tramvají, které se však vyráběly v Plzni. Když v roce 2000 spolupráce se Škodou skončila, novým partnerem Inekonu se stal Dopravní podnik města Ostravy. O rok později obě firmy založily společný výrobní závod, který našel zázemí v dílnách dopravního podniku. Poslední větší změnou byl odkup podílu ostravského dopravního podniku a přejmenování závodu na Inekon Trams. Spolupráce s USA má tradici První tramvaje, na jejichž vývoji se podílela firma Inekon, směřovaly do USA již na konci 90. let minulého století, tehdy se však ještě vyráběly v Plzni. V roce 2004 se na tyto kontrakty podařilo navázat a dohodnout s americkými partnery dodávku tří tramvají do Portlandu, dalších tří do Washingtonu a stejný počet do Seattlu. V obou posledně jmenovaných městech se tramvajový provoz zavádí zcela nově. I když v současnosti existuje v USA jen několik tramvajových provozů – které mají navíc většinou charakter turistické atrakce s pouze sezonním provozem – stále větší zájem o zavedení tramvajového provozu je patrný i v jiných městech. První tramvaje v Ostravě Úplně první tramvaje vyrobené již zcela v režii Inekonu však zamířily prakticky na „domácí hřiště“, zůstaly totiž ve službách ostravského dopravního podniku. Další tři jezdí od loňského roku v Olomouci. Tím však výčet ostravských tramvají brázdících koleje českých či moravských měst končí. „Máme nyní více zakázek v USA než v České republice, tramvajový trh u nás je totiž zablokován dlouhodobými kontrakty Škody Plzeň pro Prahu a Brno,“ uvedl generální ředitel společnosti Inekon Trams Josef Dvořák, který s výběrem dodavatelů pro největší česká města nesouhlasí. Podle jeho slov totiž způsob zadávání soutěží v obou městech prakticky neumožnil účast jiným, i světově proslulým výrobcům tramvají. Od vývoje až na koleje Vývoj nových tramvají probíhá ve společnosti Kolejová doprava. Vlastní výrobu a dodávky tramvají zajišťuje Inekon Trams. Výroba, případně rekonstrukce probíhají v prostorách ústředních dílen v Martinově, které díky své kapacitě umožňují bez problémů zvládat jak údržbu vozidel ostravského dopravního podniku, tak výrobu nových tramvají. Dílny vyrábějí také trolejbusy Trollino, které však nepatří do výrobního programu firmy Inekon. Sám Josef Dvořák ovšem přiznává, že kapacita tohoto závodu je nyní na hranici možností. Při současné konfiguraci je podle něj možné zvládnout výrobu zhruba jedné tramvaje za měsíc a přibližně deseti tramvají ročně. Pokud by došlo k uvolnění prostor, kde se v současnosti vyrábějí trolejbusy, bylo by možné výrobu zdvojnásobit. Vše z jedné dílny V martinovských dílnách vznikají tramvaje od podvozku až po vyjetí na zkušební jízdu. Ryze český přitom není jen samotný výrobce tramvají, tedy firma Inekon, řada českých firem je i mezi dodavateli jednotlivých dílů. „Nejdůležitějšími kritérii spolupráce jsou kvalita, plnění smluvních závazků a v neposlední řadě i finanční nabídka. A právě všechna tato měřítka nás vedou k tomu, že využíváme především české firmy,“ řekl Josef Dvořák. Mezi významné dodavatele z řad domácích výrobců patří například Cegelec (elektrovýzbroje), ČKD Kutná Hora (rámy karoserií a podvozků), SAVEA (laminátové díly), DAKO (brzdové systémy) či Bonatrans (kola). Testování hotových tramvají probíhá v areálu výrobního závodu a na okolních tramvajových tratích. Rozdíl nejen v klimatizaci Tramvaje určené pro český a americký trh vycházejí ze shodné základní koncepce, v řadě prvků se však liší. Například typ určený pro USA má řízení na obou stranách kabiny. Kromě dalších změn musela být rovněž zvýšena pevnost skříně tak, aby odpovídala normám v USA. Tramvaje jsou vybaveny automaty na jízdenky, které umožňují placení penězi i platebními kartami. Jak kabina řidiče, tak celý prostor pro cestující jsou klimatizovány. Dalším rozdílem je to, že v Americe tramvaje často jezdí na jednokolejných tratích. „Navíc tam nemají točny, které jsou v přeplněných městech náročné na prostor,“ uvedl dále Josef Dvořák. Dlouhá cesta přes oceán Přeprava za moře trvá kolem čtrnácti dnů. Předchází jí příprava, která trvá zhruba šest hodin. Přes 20 metrů dlouhé a 30 tun těžké vozidlo se musí nejprve zakonzervovat proti nepříznivým vlivům mořské soli a uložit do speciálního těsného bariérového obalu. Do elektrických zařízení se musí nainstalovat absorbéry vlhkosti. Poté následuje zabalení do speciálního vaku a cesta speciálním nákladním vozem do Brém. Odtud pak tramvaje míří přímo do Portlandu. V cíli určení mohou být okamžitě uvedeny do provozu, protože jejich „oživení“ zajišťuje výrobce již v Ostravě-Martinově. Inekon pokukuje po Africe O české tramvaje projevilo zájem také senegalské hlavní město Dakar. Zástupci firmy se již dohodli se senegalskou vládní delegací na výstavbě první tramvajové tratě a dodávce nových tramvají typu Trio v celkové hodnotě přesahující 13 miliard Kč. „Podepsali jsme protokol o spolupráci. Jeho součástí je i návrh budoucího kontraktu včetně rámcových podmínek. Nyní bude zpracována technicko-ekonomická studie proveditelnosti projektu,“ řekl generální ředitel Inekon Group Josef Hušek. Podle jeho slov je nyní třeba rozhodnout, kde v Dakaru a v jakých intervalech budou tramvaje jezdit a kde a jaké depo se pro jejich údržbu postaví.

Tomáš Johánek

spinner