Finsko

Finské Státní dráhy čeká zásadní reorganizace

Finské Státní dráhy čeká zásadní reorganizace

Finské dráhy VR zažívají těžké časy. Na jejich současném stavu se podepsala přetrvávající hospodářská krize i strukturální změny v těžkém průmyslu země. Tomu odpovídají i katastrofální výsledky, které za třetí čtvrtletí loňského roku oznámila nákladní divize VR Cargo: prvních devět měsíců roku 2009 přineslo propad zisku koncernu z 55 na 22,5 milionu €. Obrat k lepšímu má přinést radikální reorganizace celého podniku.

Pro VR je kompletní přeměna struktury jedinou možnou reakcí na změněnou situaci na trhu. Recese a útlum produkce těžkého průmyslu i další změny na dřevařském a papírenském trhu zasadily nákladní železniční dopravě těžký úder. V období od loňského ledna do září dráhy přepravily 23,3 milionu tun zboží, zatímco během prvních devíti měsíců roku 2008 to bylo ještě 32,3 milionu tun. Návrat ke starým poměrům v průmyslu je absolutně vyloučen, takže jediná cesta z krize vede přes zásadní restrukturalizaci koncernu.

Dráhy se postupně rozdělí do pěti divizí

Od léta stojí v čele VR jako předseda představenstva Mikael Aro, který dříve pracoval ve vrcholovém managementu pivovarské skupiny.

Jedním z prvních kroků nového vedení byly změny na úseku logistiky, kde bylo nutné posílit ziskovost. Další změny se nevyhnuly ani osobní železniční dopravě. Řada projektů směřuje k tomu, aby se zvýšil komfort cestování a dráhy dokázaly lépe vyhovět přáním zákazníků.

Mikael Aro počítá s tím, že reorganizace bude trvat dva až tři roky. Během tohoto období by se měly výnosy koncernu zvyšovat každým rokem o zhruba 100 milionů €, současně budou probíhat úsporné programy pro snížení výdajů.

V budoucnu se finské dráhy VR rozdělí do pěti divizí: logistika, osobní doprava, služby, síť a Rusko / mezinárodní záležitosti. Všechny logistické činnosti nákladní divize VR Cargo a dceřiných firem Transpoint Oy Ab, Transpoint Cargo Oy a Trans-point International budou sloučeny do logistické divize. VR Cargo (nákladní doprava) a Transpoint Oy Ab (svoz kusových zásilek) budou nabízet neutrální služby. Všechny podniky organizace Transpoint budou i nadále fungovat jako samostatné jednotky.

Administrativa se bude centralizovat

Veškeré administrativní funkce (personál, finance, IT) budou centralizovány. Mikael Aro předpokládá, že hned od začátku roku by měly VR fungovat jako koncern s novou obchodněprávní strukturou. „I když přistupujeme k radikálním organizačním změnám, naše priority v obchodní oblasti zůstávají stejné,“ řekl. „VR je státní železniční podnik s úkolem zajišťovat osobní a nákladní dopravu a provozovat železniční síť a infrastrukturu,“ do­dal.

n

www.vr.fi

spinner