1. února 2007
Evropský parlament v polovině ledna schválil otevření trhu mezinárodní osobní železniční dopravy v roce 2010. Navrhovaná liberalizace vnitrostátní osobní železniční dopravy v roce 2017 však ve druhém čtení „železničního balíčku“ potřebnou většinu nezískala. K přehlasování společného postoje členských států EU chybělo osm hlasů. Součástí schváleného balíčku je rozšíření práv cestujících včetně náhrad jízdného při delším zpoždění vlaků a evropský „řidičský průkaz“ pro strojvedoucí a průvodčí. Na schválení liberalizace vnitrostátní osobní vlakové dopravy, kterou navrhl parlamentní zpravodaj Georg Jarzembowski a podpořil výbor pro dopravu a cestovní ruch, byla ve druhém čtení v plénu parlamentu nutná kvalifikovaná většina neboli – po rozšíření parlamentu o bulharské a rumunské europoslance – nejméně 393 hlasů. Pro příslušné pozměňovací návrhy ovšem hlasovalo jen 385, 356, respektive 358 poslanců. „Dobrých 200 poslanců se dnešního čtvrtečního hlasování nezúčastnilo a zřejmě už ani nebyli ve Štrasburku,“ konstatoval Georg Jarzembowski. „Ve středu by se nám to možná povedlo, ale musíme respektovat jednací řád,“ dodal s tím, že liberalizace vnitrostátní osobní vlakové dopravy tak nebude předmětem dohodovacího řízení s Radou EU před třetím čtením v Evropském parlamentu. Původním cílem navrhované legislativy bylo v roce 2010 otevřít trh mezinárodní osobní železniční dopravy. Řada europoslanců však prosazovala i liberalizaci vnitrostátní osobní dopravy v roce 2017. Nové členské státy EU včetně České republiky měly přitom mít možnost otevření trhu až o pět let odložit. V prvním čtení parlament v září 2005 požadoval liberalizaci mezinárodní osobní dopravy po železnici už k 1. lednu 2008. Vnitrostátní doprava měla následovat k 1. lednu 2010. Odškodnění pro cestující za zpoždění vlaků Parlament ve druhém čtení schválil také zprávu Dirka Sterckxe k navrhovanému rozšíření práv cestujících včetně náhrad jízdného při zpoždění vlaků. Podle poslanců by se mělo vztahovat jak na mezinárodní, tak i na vnitrostátní spoje. Protože však některá ustanovení budou v některých členských státech EU vyžadovat rozsáhlé úpravy, měly tyto země mít možnost za výjimečných okolností bránících okamžitému nebo brzkému zavádění tohoto nařízení z důvodu nezbytných velkých investic a praktických problémů žádat o udělení až desetileté dočasné obnovitelné výjimky, zejména u přepravních dokladů a informačních systémů, jakož i v případech náhrad výdajů a odškodnění. Pokud železniční společnost zaviní zpoždění vlaku, navrhuje rada cestujícím jako odškodnění: – alespoň 25 procent ceny přepravního dokladu za zpoždění o 60 až 119 minut, – alespoň 50 procent ceny přepravního dokladu za zpoždění o 120 a více minut. Poslanci s tímto návrhem souhlasili. Lhůtu na vyplacení odškodnění však chtějí prodloužit ze 14 dnů na jeden měsíc. Odškodnění může být uhrazeno prostřednictvím poukázek nebo jiných služeb, na žádost cestujícího mu však musí být přímo vyplaceno. Přístupnost pro cestující s postižením Poslanci rovněž žádají, aby stanice, nástupiště a vlaky byly přístupné osobám s omezenou schopností pohybu a orientace. Všechny osobní vlaky by navíc měly umožňovat i přepravu zavazadel, kočárků, invalidních vozíků, kol a sportovního náčiní. Odškodnění za úmrtí či zranění Další změna schválená parlamentem se týká náhrady škody v případě úmrtí nebo zranění cestujících. Výše ručení železničního podniku za náhradu utrpěných škod nemá podléhat žádnému omezení. Železniční podnik nemá mít možnost vyloučit ze svého ručení či omezit své ručení za škody v případě úmrtí nebo zranění cestujícího na částku nepřevyšující 120 tisíc € na cestujícího. Za škody přesahující tuto částku železniční podnik nemá ručit pouze tehdy, pokud prokáže, že událost nezpůsobil vlastní vinou z nedbalosti nebo jinak. Evropský řidičský průkaz pro strojvedoucí Parlament dále schválil zprávu Gillese Savaryho k navrhovanému „řidičskému průkazu“ pro strojvedoucí. Příslušné osvědčení by se mělo vydávat nejen strojvedoucím obsluhujícím hnací vozidla a vlaky, ale i ostatním zaměstnancům obsluhy vlaků plnícím související úkoly v oblasti bezpečnosti v železničním systému Evropského společenství, například průvodčím.
(jet)