Evropa

ERFA doufá v kompromisní řešení integrovaných koncernů

ERFA doufá v kompromisní řešení integrovaných koncernů

Evropská asociace nákladních železničních dopravců ERFA stále doufá, že se podaří omezit vliv integrovaných železničních koncernů na její infrastrukturní složky. Tato asociace sdružuje převážně mezinárodně činné přímé konkurenty velkých integrovaných železničních koncernů. „Doufám, že se podaří v tomto bodě dosáhnout vyváženého řešení,“ řekl prezident ERFA François Coart na výročním zasedání organizace v Bruselu 1. dubna. „Věřím také, že jednání budou probíhat v mnohem méně emocionální rovině, než tomu bylo při posledním projednávání na půdě Evropského parlamentu,“ dodal François Coart.

Členské státy by si podle představitelů ERFA měly uvědomit, že efektivní železniční nákladní doprava je důležitým předpokladem růstu evropské ekonomiky. „Jsem přesvědčen, že vědomí odpovědnosti za využití velkého potenciálu železnice nakonec přivede obě znesvářené strany ke kompromisu, který umožní na trhu solidní existenci jak tradičním integrovaným železničním koncernům, tak i novým subjektům, orientovaným čistě na provozování železniční nákladní dopravy,“ řekl dále prezident ERFA. Evropská komise se ve svém návrhu 4. železničního balíčku pokusila prakticky eliminovat vliv holdingů na infrastrukturní složky. Společenství evropských železnic a provozovatelů infrastruktury CER se však podařilo plénum EP zmobilizovat proti návrhu Evropské komise.

Poslanci Evropského parlamentu v hlasování podpořili další existenci integrovaných železničních podniků, ačkoli představitelé ERFA a dalších zájmových sdružení poukazovali na to, že omezení vlivu zastřešujících struktur na podřízené a pouze formálně nezávislé provozovatele infrastruktury je nejjednodušší a nejefektivnější způsob, jak zajistit mezinárodní železniční provoz v Evropě bez zbytečných bariér. Postup EP kritizoval také místopředseda Evropské komise a komisař pro dopravu Siim Kallas.

Místopředseda představenstva francouzského logistického koncernu Gefco Emmanuel Delachambre je přesvědčen, že absolutní nezávislost provozovatelů železniční infrastruktury je nezbytnou podmínkou pro zlepšení výkonnosti evropských drah. Úroveň železničních služeb není podle Emmanuela Delachambra nejlepší. Gefco kvůli zásadním nedostatkům ze strany poskytovatelů železniční přepravy snížilo v období 2007 až 2013 svůj objem železničních zakázek o plných 25 procent. „Silniční doprava je prostě lepší,“ vysvětlil Emmanuel Delachambre. Ředitel polského železničního podniku Freightliner Poland Konstantin Skorik se rovněž vyslovil pro vydělení infrastrukturních složek.

„Za stávajících podmínek je riskantní investovat do nových lokomotiv a vagonů,“ uvedl Konstantin Skorik. Asociaci ERFA koncem loňského roku opustil německý svaz dopravců VDV, její řady naopak posílili tři noví členové – bulharský železniční dopravce BRC (Bulgarian Railway Company), FerCargo (italský svaz sdružující 15 železničních společností mimo italské státní dráhy FS) a Westbahn, konkurent rakouských spolkových drah ÖBB v osobní dálkové dopravě. Westbahn je vůbec prvním provozovatelem osobní přepravy na železnici, který se stal členem ERFA.

spinner