1. června 2014

Ministři dopravy členských zemí Evropské unie otevřeli v polovině března dveře pro jednotné schvalovací řízení kolejových vozidel v rámci členských zemí EU. Rada ministrů dopravy především odsouhlasila návrh směrnice upravující působnost Evropské železniční agentury (ERA). Společně s návrhy směrnic o interoperabilitě, provozní a technické harmonizaci železničních systémů a bezpečnosti provozu na evropské železniční síti, které byly schváleny již v červnu a říjnu 2013, tvoří směrnice týkající se ERA technickou část 4. železničního balíčku.
Předpisy o interoperabilitě a bezpečnosti předpokládají dvoustupňový systém pro schválení železničních vozidel do provozu: Agentura ERA udělí povolení a národní úřady k proceduře připojí své stanovisko. Pokud bude mít výrobce kolejové techniky zájem o certifikaci pouze pro národní síť, bude možné si vybrat absolvování schvalovacího procesu buď u ERA, nebo u národního železničního úřadu. Úkolem Evropské železniční agentury má rovněž být dozor nad tím, zda národní regulátoři plní evropské směrnice o bezpečnosti provozu a interoperabilitě. Pokud ERA zjistí porušení nebo nedostatky, vydá upozornění, na základě kterého Evropská komise zahájí jednání s členským státem. K zákonům a vyhláškám jednotlivých zemí se bude moci ERA pouze vyjádřit, avšak v případě kontrol a opakovaně zjištěných nedostatků v činnosti národních železničních úřadů bude moci přijímat příslušná opatření. ERA za svou činnost bude účtovat poplatky, které mají „pokrývat náklady“. Systém poplatků musí být konstruován tak, aby byl zcela transparentní.
Za certifikaci a schvalování převezme nová evropská agentura odpovědnost. Proti rozhodnutí ERA se budou moci fyzické i právnické osoby bránit právními prostředky. V případě rozporů mezi stanovisky Evropské železniční agentury a národního železničního úřadu nová evropská legislativa předpokládá zavedení arbitrážního řízení, jehož rozhodnutí bude pro národního regulátora závazné. Pro personální obsazení ERA byla dohodnuta následující pravidla: každý členský stát pověří jednoho svého zástupce, další dva rovnocenné zástupce dodá Evropská komise. Funkční období členů vedení ERA je stanoveno na pět let.
Z návrhu směrnice byl nakonec vyškrtnut článek, který ERA ukládal povinnost starat se o standardizaci náhradních dílů prostřednictvím speciálně vytvořené pracovní skupiny. Z pohledu provozovatelů železniční dopravy jde o nešťastné rozhodnutí.