Německo

Drahám chybí personál, úroveň a rozsah služeb klesají

Drahám chybí personál, úroveň a rozsah služeb klesají

Pravidelně se vyskytující zpoždění, chybějící jednotky rychlovlaků ICE, četné stávky strojvůdců a ostatního personálu, přetopené vagony – to všechno si již dlouhá léta musejí nechat líbit zákazníci německé Deutsche Bahn. Na počátku srpna však dosáhla úroveň služeb nového minima: poprvé musela dráha zrušit osobní vlaky proto, že neměla k dispozici dostatek železničního personálu pro jejich vypravení a provoz.

Pro cestující je obzvláště nepochopitelná neschopnost DB situaci řešit. Krátkodobý výpadek služeb kvůli mimořádné události lze přejít, avšak dlouhodobá nečinnost je krajně zarážející. Na konci srpna byl stav služeb ještě horší. Přitom šlo o běžnou rutinu každodenního nasazení personálu a nikoli náročné manažerské výzvy, jako je výměna kompletních náprav vozů jedné modelové řady při modernizaci, výměna kilometrů výhybek nebo obnovení provozu na kolejích poškozených krajně nepříznivým počasím.

Koncern Deutsche Bahn je ve stoprocentním vlastnictví německé-ho státu, je proto logické, že kvůli opakovaným výpadkům služeb sílí kritika spolkové vlády. Kabinet kancléřky Angely Merkelové tlačí DB k zavádění masivních úsporných opatření, stát však jako výlučný vlastník současně trvá na pravidelné roční výplatě dividend ve výši 700 milionů € bez ohledu na hospodářský výsledek podniku. Výnosy se nevyužívají ani k umořování zatěžujícího dluhu Deutsche Bahn, ani neplynou zpět do železniční dopravy v podobě investic do rozvoje a údržby železniční sítě.

DB je ve velmi obtížné pozici. Za prvé musí vsadit na další automatizaci infrastruktury. Každé nové elektronické stavědlo zapojené do sítě činí nadbytečným desítky konvenčních stavědel (podle odhadů expertů až 140). Tomu odpovídá snížení počtu pracovníků obsluhy. Za druhé musí podnik počítat s ostřejší regulací. Nově připravovaná legislativa měla přinést zvýšený tlak na kontrolu oprávněnosti cen za užívání infrastruktury.

Nutnost používat objízdné trasy a další provozní problémy jsou každodenní realitou. Nákladním železničním podnikům se krajně nelíbí, že mnohá stavědla jsou v noci z úsporných důvodů neobsazena. „Zaplaťte obsluhu stavědla, pak můžete jezdit. Levné to ale nebude,“ slyší často provozovatelé železniční dopravy jako odpověď na své stížnosti. Německý železniční sektor tak má vážné pochybnosti o tom, že by se přesun více zboží ze silnice na železnici mohl zdařit. Hrozí spíše to, že zákazníkům definitivně dojde trpělivost.

spinner