Ing. Pavel Krejčí pro DN

„Do konce října bude těžké nakládat s majetkem jinak, než vymezila dozorčí rada“

Jmenování nového generálního ředitele Českých drah letos v březnu následovala řada dalších personálních změn ve vedení společnosti. S novým ředitelem odboru majetkového podnikání generálního ředitelství Českých drah ing. Pavlem Krejčím jsme hovořili o tom, jaký směr hodlají České dráhy, a. s., nastoupit v oblasti majetkového podnikání.

„Na počátku letošního roku se státní organizace České dráhy rozdělila na akciovou společnost České dráhy a státní organizaci Správa železniční dopravní cesty. Můžete uvést rozsah majetku, který nyní generální ředitelství Českých drah, a. s., obhospodařuje?“

„Spravujeme majetek, který je vymezen zákonem 77/2002, jímž došlo k rozdělení majetku bývalé státní organizace České dráhy na majetek akciové společnosti ČD a státní organizace SŽDC. V současné době přitom pracujeme v podmínkách, které v únoru určil nález Ústavního soudu, takže do konce října letošního roku bude velmi problematické nakládat s majetkem jinak, než jak vymezila dozorčí rada.

Jedná se v podstatě jen o dva způsoby: na základě usnesení dozorčí rady č. 40 z 20. března letošního roku jsme získali možnost pronajímat nemovitý majetek na dobu neurčitou s výpovědní lhůtou tři měsíce a druhá možnost vyplynula ze zasedání dozorčí rady z 13. března letošního roku, na níž předseda dozorčí rady Vojtěch Kocourek požádal předsedu představenstva Petra Kousala, aby nerozesílal materiály týkající se předběžného souhlasu s nakládáním s majetkem ČD.“

„Náměstek ministra dopravy a předseda dozorčí rady ČD Vojtěch Kocourek nedávno hovořil o nutnosti posílit na ČD podnikatelské principy a manažerskou odpovědnost. Jaké konkrétní kroky hodláte v tomto směru podniknout?“

„Myslím si, že bude třeba vycházet z podnikatelského plánu, na jehož základě by představenstvo mělo připravit základní strategii nově vzniklé společnosti ČD, a. s. Při využití takto definovaných strategických záměrů bychom pak měli připravit základní materiál, který by definoval veškeré možnosti zlepšení komfortu cestujících, potřebný a nepotřebný majetek Českých drah, nové možnosti revitalizace železničních stanic. Domnívám se, že České dráhy nebudou mít do budoucna tolik prostředků, kolik by potřebovaly na to, aby z vlastních zdrojů mohly financovat například právě revitalizace železničních stanic. Proto budeme určitě podporovat i další aktivity: může to být maloobchodní prodej a doplňkové služby v železničních stanicích a podobně.“

„Mohl byste uvést konkrétní příklad takových doplňkových služeb?“

„Mohl by to být prodej novin a časopisů nebo zřízení nápojových a potravinových automatů.

Dalším úkolem, který je nesmírně důležitý a který souvisí s důrazem na nákladní dopravu, bude vytipovat vhodné lokality pro skladovou činnost a domluvit se s klíčovými partnery na využití disponibilních pozemků a budov.Cílem je, aby měli zájem přepravovat zboží po železnici a využívat přitom stávající skladové kapacity nebo u železničních cest stavět nové skladové areály a logistické terminály.“

„Budete tedy podnikat další kroky, abyste odvedli část přepravy ze silnice na železnici?“

„Určitě, záměrem Českých drah je dohonit silniční dopravu, pokud jde o její mobilitu a komfort. Jestliže chceme na železnici přivést další zákazníky, musíme se této pružnosti a rychlosti přiblížit. Stejný cíl si klademe i v přepravě cestujících. Do budoucna bude ovšem tato společnost muset usilovat také o takové zpoplatnění silniční dopravní cesty, aby bylo vytvořeno zdravé konkurenční prostředí. To je zřejmý trend v západní Evropě.“

„Očekáváte nějaké významné změny od nového ocenění majetku drah, o němž rozhodl Ústavní soud?“

„Přiklonil bych se spíše k tomu, že ocenění se nebude provádět, a to z toho důvodu, že by bylo značně nákladné a musel by je zaplatit stát.“

„Pod vedením náměstka generálního ředitele ČD Josefa Bazaly se připravuje nový model hospodaření, který má být hotov do konce května. Máte představu, jaké změny by měl tento plán přinést?“

„Tato otázka se váže k novele zákona 77/2002, tedy k potřebě oddělit jednotlivé okruhy účetnictví. Tento proces nebude mít žádné přímé důsledky na odbor majetkového podnikání.

Co se týče dalších postulátů, které se management ČD snaží prosazovat, je to například absolutní ekonomizace všech činností a uplatnění zdravého modelu ekonomického řízení.Já sám jsem si ovšem pro sebe dal za úkol, že každá kauza musí mít patřičné ekonomické podklady. Proto jsem byl hned po nástupu do funkce ředitele odboru majetkového podnikání nucen učinit jistá nepříliš populární opatření v souvislosti s veřejnou obchodní soutěží týkající se revitalizace Wilsonova nádraží v Praze a železničních stanic v Karlových Varech a Mariánských Lázních, ale jen proto, že jsem postrádal dostatečné podklady, abych mohl vyhodnotit rentabilitu tohoto záměru.Já jsem si sámpro sebe dal za úkol, že každá kauza musí mít patřičné ekonomické podklady, abych mohl vyhodnotit rentabilitu záměru. V současné době připravujeme pro dozorčí radu materiál, který nastíní koncepci majetkového podnikání. Ale opakuji: nejdříve musí být známy základy podnikatelského plánu a strategické rozhodnutí, kam mají České dráhy směřovat. Až z nich bude koncepce vycházet.“

Petr Jechort

spinner