Českou železnici čeká tarifní revoluce

České dráhy připravují od začátku platnosti nového jízdního řádu, tedy od 9. prosince, výraznou změnu tarifů osobní dopravy. Doslova revoluční novinkou je to, že se jízdné bude vyměřovat podle skutečně ujetých kilometrů, nikoli jako dosud podle tarifních pásem.

Vedle dalších drobných změn České dráhy od poloviny prosince rovněž zruší příplatky na vlaky EuroCity a InterCity. To v podstatě znamená, že většina jejich zákazníků za jízdné zaplatí méně než dosud. „Pro většinu našich zákazníků je to změna k lepšímu, určitá část zákazníků si zachová status quo, část zaplatí mírně více,“ uvedla ředitelka Odboru osobní dopravy ČD Luďka Hnulíková. Například použití vlaku kategorie EuroCity z Prahy do Olomouce bude stát o 21 Kč méně než dnes, stejná jízda až do Ostravy bude levnější o 35 Kč.

Stát by měl zaplatit i luxusnější vlaky

Dráhy přistoupily ke zrušení příplatků na vlaky vyšší kvality proto, že podle nich v Evropě nejsou běžné. Podle náměstka generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiřího Koláře změna souvisí i se snahou převést náklady na vlaky kategorie EuroCity a InterCity na ministerstvo dopravy. Zatím je dráhy provozují se ztrátou na své podnikatelské riziko, chtějí však, aby je ministerstvo platilo jako veřejnou službu. „S ministerstvem dopravy intenzivně jednáme, k dohodě by mělo dojít asi v prosinci,“ uvedla Luďka Hnulíková. Stát by drahám ročně zaplatil za 48 vlaků obou kategorií zhruba 600 milionů Kč, což je současná ztráta ČD z jejich provozování.

Základem jeden tarif

Nové jízdné Českých drah se bude odvozovat z jednoho základního tarifu, a to včetně různých slev. Odpadne tedy zejména dělení na zákaznické a obyčejné jízdné. Jiří Kolář považuje nový systém s platbou za jednotlivé kilometry za spravedlivější. Podle Luďky Hnulíkové dnes takzvané obyčejné jízdné platí pouze čtyři procenta všech cestujících. Ostatní využívají různých druhů slev, nejrozšířenější jsou zpáteční slevy a zákaznické jízdné.

Zatímco prosincové změny tarifu prodraží jízdné jen určité skupině cestujících, ředitelka Odboru osobní dopravy Českých drah nevyloučila, že v příštím roce podraží jízdné plošně. Důvodem je zvýšení DPH z pěti na devět procent od Nového roku. „Tyto tarify jsme tvořili v srpnu, kdy ještě nebylo jisté, zda vládní reforma projde,“ řekla Luďka Hnulíková. Dodala, že České dráhy si udělají na začátku roku analýzu, jaký dopad bude mít zvýšení DPH do jejich příjmů z jízdného, a rozhodnou o další strategii.

Tomáš Johánek

spinner