30. července 2009
Zatímco většina leteckých dopravců hlásí propad tržeb, České dráhy zaznamenaly výrazný nárůst zájmu o cestování do zahraničí vlakem. Podle výsledků jejich tržby z mezinárodní dopravy vzrostly během prvních pěti měsíců roku meziročně o 19 procent (tedy o 63 milionů) na celkem 396 milionů Kč. Dopravu do zahraničí přitom České dráhy provozují plně na své vlastní podnikatelské riziko. „Náš plán na prvních pět měsíců roku 2009 počítal s nárůstem o tři procenta, skutečnost je tedy výrazně lepší. Důvody tohoto pozitivního vývoje jsou v zásadě dva,“ uvedl náměstek generálního ředitele Českých drah pro ekonomiku Michal Nebeský. Podle jeho slov má určitý vliv kurz koruny vůči €, ale především jsou to „úspěšné marketingové a zákaznické nabídky zaměřené na podporu cestování do zahraničí, které do vlaků přilákaly úplně nové zákazníky“. Mimořádně úspěšně si vedou elektronické jízdenky eTiket a akční nabídky ČD TIP. Jejich prodej jde strmě nahoru; jízdenky eTiket již dnes tvoří 20 procent všech dokladů prodaných v internetovém eShopu Českých drah. Prodej eTiketů je mimořádně úspěšný Za celý loňský rok prodaly České dráhy 12 tisíc jízdenek eTiket, letos jen v prvním pololetí již skoro 18 tisíc. „Každý měsíc prodáme tři až tři a půl tisíce elektronických jízdenek do zahraničí a prodej má skokově vzrůstající tendenci,“ dodal výkonný ředitel pro marketing a komunikaci Aleš Ondrůj. Největší zájem je o cestování do Německa a Rakouska. Na třetím místě je pak Maďarsko. Cílem Českých drah je postupně obsadit tu část turistického trhu, kde neoperují nízkonákladové letecké společnosti. Jde zejména o metropole sousedních států, jako jsou Vídeň, Budapešť, Berlín, Varšava nebo Hamburk a Drážďany. S jízdenkami eTiket lze do zahraničí vesměs cestovat komfortními vlaky kategorie EuroCity, které jsou sestaveny z pohodlných a klimatizovaných vozů Českých drah nebo jejich zahraničních partnerů. Po soupravách Pendolino jde o nejkvalitnější vlaky pro dálkovou dopravu na českých kolejích.
Tomáš Johánek