Kraje odmítají platit plošně za osobní vlaky

České dráhy vs. Regiony

Spor mezi kraji a Českými drahami o výši úhrady prokazatelné ztráty z provozování osobní železniční dopravy nabývá na síle. Na jaře letošního roku se proti tomu, že kraje platí státním drahám za něco, co není přesně vyčísleno, ohradili zastupitelé na Ústecku a na Vysočině. V současné době se přidávají prakticky všechny regiony. Celý problém podle předsedy Rady Asociace krajů ČR, moravsko-slezského hejtmana Evžena Tošenovského, tkví v tom, že kraje dosud ČD hradily ztrátu z provozování osobní železniční dopravy v rámci základní dopravní obslužnosti, aniž by věděly, jaké jsou náklady na jednoho cestujícího. „Globální požadavek Českých drah na dotace bez vyčíslení provozu na konkrétních úsecích železnice je pro kraje nadále nepřijatelný,“ uvedl Evžen Tošenovský.

Nebudou rozbory, nebudou peníze Evžen Tošenovský v souladu s dalšími hejtmany dále řekl, že pokud ČD nedodají podrobné ekonomické rozbory, kraje jim nedají ani korunu. „Není už prostě dále možné, aby dráhy plošně požadovaly například v Moravskoslezském kraji ročně asi 400 milionů Kč bez toho, aby nám řekly, jaká je ekonomika jednotlivých úseků a kolik tady činí náklady na přepravu jednoho cestujícího. Pokud nebude rozbor, nedostanou peníze,“ zdůraznil hejtman. V případě, že by se kraje s ČD opravdu nedohodly, znamenalo by to v praxi, že by na řadě regionálních tratí přestaly jezdit osobní vlaky a kraje by dopravní obslužnost musely zajistit pomocí autobusů. Tento scénář připustil například středočeský hejtman Petr Bendl. „Středočeský kraj dotuje České dráhy částkou 744 milionů Kč ročně, autobusová dopravní obslužnost nás stojí 180 milionů Kč a myslím si, že funguje relativně dobře. Přidat sto milionů z těch 744 milionů, které Českým drahám dáváme, nebude problém, abychom lidi dovezli tam, kam bude potřeba,“ řekl Dopravním novinám již dříve Petr Bendl.

Vůle k dohodě existuje Obě strany, tedy jak zástupci krajů, tak vedení ČD, však svorně tvrdí, že zájem dohodnout se je na obou stranách. Podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského náměstek pro osobní dopravu Jiří Kolář hejtmanům slíbil předložit ztrátovost provozu podle jednotlivých tratí. Regionální pracoviště a ekonomické útvary podniku údajně nyní doklady připravují. Také podle Evžena Tošenovského dráhy na požadavek krajů přistoupily a začaly rozbory připravovat. „Teprve až tyto rozbory obdržíme, budeme s Českými drahami jednat o způsobu financování a dokrývání případné ztráty na jednotlivých úsecích tratí,“ uvedl moravskoslezský hejtman. Kraje podle něj určitě dají peníze i na neefektivní tratě, které jsou však v daném regionu jedinou možností k zajištění dopravní obslužnosti. Může se však stát, že železnice bude ztrátová a její provoz bude možné nahradit třeba autobusy. Potom kraje Českých drahám ztráty dotovat nebudou a bude na ČD, jak se s tím vyrovnají. Mezi tratě, jejichž další provoz je ohrožen nezájmem krajského úřadu, patří i některé lokálky v okolí Prahy, jako je například trať Praha – Rudná u Prahy – Beroun či Vrané nad Vltavou – Dobříš.

Krajům by měly pomoci tendry Kraje potřebují přesné vyúčtování nákladů na provozování jednotlivých tratí také k tomu, aby mohly vypsat výběrová řízení na dopravce. „Když neznáme to, za kolik provoz zajišťují České dráhy, můžeme jen velmi těžko posoudit, zda to někdo bude umět dělat levněji,“ řekl Petr Bendl. První vlaštovkou je v tomto směru Karlovarský kraj, který již vypsal tendr na dopravce pro trať mezi Karlovými Vary a Mariánskými Lázněmi. „Kromě Českých drah se do něj přihlásily ještě další dvě soukromé společnosti. Věřím, že mohou být levnější než České dráhy,“ uvedl karlovarský hejtman Josef Pavel. Podle jeho názoru by touto cestou měly jít i další regiony. Konkurenci na Karlovarsku chtějí zajistit firmy Viamont a Rail Trans. Vítěz tendru by měl dopravu na regionální trati zajišťovat od ledna příštího roku až do konce roku 2010, s možností prodloužení smlouvy. Kraj se rozhodl vypsat soutěž na tuto trať poté, co ČD požádaly o navýšení celkového příspěvku na dopravní obslužnost v příštím roce zhruba o 46 milionů Kč. Letos kraj ČD dotuje částkou 30,2 milionu Kč. Podle náměstka karlovarského hejtmana Jana Zborníka by zajišťování obslužnosti na regionálních tratích soukromými subjekty mohlo tyto náklady snížit. Tomáš Johánek

spinner