Osobní doprava

České dráhy sázejí na řídící vozy

Novým fenoménem osobní dopravy Českých drah se v posledních letech stávají řídící vozy, jejichž rozšíření dříve bránila zastaralá legislativa. Na brněnském Výstavišti si minulý týden svou premiéru odbyla druhá generace řídícího vozu řady 954.

České dráhy už přes rok na rychlících i osobních vlacích provozují řídící vozy řady 954. Vůz 954.2 se od svých předchůdců liší tím, že obsahuje oddíl první třídy pro náročnější cestující. „Koncept řídících vozů přináší velké úspory času i energií a usnadňuje manipulaci s vlakem ve stanici. Už není nutné objíždět s motorovým vozem na konečné na druhou stranu tažených vozů,“ řekl generální ředitel ČD Josef Bazala.

Novinka ze Šumperka

Řídící vůz 954.2 vzniká v Šumperku, ve společnosti Pars nova, komplexní přestavbou dnes už nevyužívaných čtyřnápravových poštovních vozů. „Celkem dodá tato firma do příštího roku 19 řídících vozů 954. Provozujeme je spolu s moderními motorovými vozy 854,“ uvedl dále Josef Bazala. Právě řídící vozy představují směr, kterým se České dráhy do budoucna vydají. „Vlakové soupravy s řídícími vozy se velmi osvědčují a často jsou v provozu skoro nenahraditelné. Najdete je na příměstských patrových jednotkách CityElefant i na nových regionovách,“ řekl dále generální ředitel ČD.

Řídící vozy pro InterCity

Podle Josefa Bazaly si České dráhy možná už příští rok pořídí řídící vozy i pro provoz s elektrickými lokomotivami s rychlostí až 160 km/hod. „Uvažujeme o řídícím voze pro vlaky InterCity, tedy pro vlaky sestavené z klasických vozů, které by měly na jednom konci standardní lokomotivu a na druhém právě řídící vůz,“ uvedl Josef Bazala.

„Zakázky Českých drah živí především český průmysl a české firmy,“ doplnila výkonná ředitelka Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI) Marie Vopálenská. Lidé podle ní poznají investice ČD nejen v příjemnějším svezení vlakem, ale také v tom, že mají díky modernizaci a výrobě železničních vozidel v Česku zajištěnu práci.

(tj)

spinner