13. prosince 2007
O technický stav kolejí na české železniční síti se od 1. dubna začne starat Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Vyplývá to z materiálu, který minulý týden schválila vláda. Dosud funkci provozovatele železničních cest plní České dráhy.
Podle ministerstva dopravy se tímto krokem zprůhlední podnikatelské prostředí na české železnici, neboť jeden dopravce nebude zároveň zajišťovat provoz a funkčnost kolejí. „Pro všechny železniční dopravce se vytvoří zcela jednoznačně rovné, prokazatelné a nediskriminační podmínky přístupu na železniční dopravní cestu,“ uvedlo v materiálu pro vládu ministerstvo dopravy.
SŽDC působila až dosud pouze jako vlastník železniční dopravní cesty. Chyběla jí však kapacita na zajištění provozuschopnosti dopravní cesty. Jde například o údržbu tratí, zabezpečovacích zařízení nebo trakčního vedení. Proto se o koleje starají na základě smlouvy České dráhy, což by mělo podle rozhodnutí vlády v dubnu skončit. SŽDC bude zároveň v budoucnu sestavovat a vydávat jízdní řád platný pro českou železnici. Dosud tak činí rovněž České dráhy, přestože jsou jen jedním z dopravců na dopravní cestě, nikoliv dopravcem jediným. Vedle tisíců zaměst-nanců převezme SŽDC od drah i majetek v odhadované hodnotě 9,5 miliardy Kč.
Vzniká mrtvá dopravní cesta
Oddělení funkcí provozovatele dráhy a dopravce se v železničářské hantýrce nazývá „vznik mrtvé dopravní cesty“. Celý proces začal v lednu roku 2003, kdy vláda rozdělila státní organizaci České dráhy na dnešní ČD, a. s., a SŽDC. Od roku 2004 zajišťuje SŽDC i výstavbu a modernizaci nových tratí a vedle Ředitelství silnic a dálnic je v České republice největším investorem do dopravní infrastruktury.
Tomáš Johánek