ČD Cargo

ČD Cargo reaguje na pokles trhu protikrizovým balíčkem

Nákladní dopravce ČD Cargo odbavil během prvních čtyř měsíců letošního roku o 32 procent méně zboží než ve stejném období roku loňského. Pokles tržeb se mu však díky účinným obchodním opatřením podařilo omezit jen na asi 25 procent. „ČD Cargo se dopadům hospodářské recese aktivně brání s patřičným důrazem

a činí opatření na jejich zmírnění jak směrem k zákazníkům, tak i směrem dovnitř společnosti,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel ČD Cargo Josef Bazala.

Podle jeho slov přijal největší český dopravce v oblasti železniční nákladní dopravy základní protikrizová opatření, včetně tzv. akčního plánu, již začátkem letošního roku a další opatření postupně přijímá podle aktuální situace. Zavedl například aktivnější obchodní politiku vůči zákaz-

níkům a provedl reorganizaci práce v oblasti obchodní i provozní.

Současně podnik částečně pozastavil investice, omezil náklady na opravy železničních kolejových vozidel i režijní náklady, snížil mzdy vedoucích zaměstnanců (o 15 procent) a náklady na marketing. „Aktuální situace je denně pečlivě monitorována a vyhodnocována tak, že je možné oka-mžitě reagovat na průběžně se měnící podmínky,“ dodal Josef Bazala.

Zákazníci ČD Cargo neopouštějí

Za důležité Josef Bazala považuje to, že i přes velmi zostřený konkurenční boj na celém dopravním trhu ČD Cargo neztratilo žádné významné zákazníky. Pokud dochází v obchodních bitvách s konkurenty v těch-

to vyhrocených podmínkách na trhu k přetahování o některé zakázky, ČD Cargo se je docela úspěšně daří získávat zpět nebo vítězí v jiných tendrech, takže celková bilance je v součtu vyrovnaná. To lze považovat při současných podmínkách za úspěch, řekl.

Podle současných střízlivých prognóz hospodářská recese stále nedosáhla svého dna. Vedení ČD Cargo je proto připraveno v případě nutnosti provádět další úsporná a racionalizační opatření s cílem překonat období recese přenášející nepříznivé vnější vlivy na podnikání dopravce.

Průmyslová produkce v České republice v dubnu meziročně klesla o více než 22 procent a v některých zemích Evropy byl propad ještě vyš-ší. Přepravní výkony ČD Cargo jsou tak adekvátním odrazem poklesu přepravní potřeby jejích zákazníků, respektive poklesu celého trhu přeprav.

ČD Cargo je ovšem jako dopravce působící na evropském dopravním trhu přímo závislé na stavu ekonomiky nejen české, ale i zahraniční. Segment mezinárodních přeprav (dovoz, vývoz a tranzit) totiž přesahuje 60 procent všech přeprav ČD Cargo, jen necelých 40 procent tvoří přepravy vnitrozemské.

Dosavadní vývoj objemu přeprav ČD Cargo je letos srovnatelný

s ostatními evropskými železničními dopravci, v některých případech je dokonce i lepší. Podle oficiálních statistik Mezinárodní železniční unie UIC hlásí většina dopravců za první čtvrtletí meziroční propad

přepraveného zboží na obdobné či ještě vyšší úrovni: německý DB Railion o 27 procent, francouzské SNCF o 32 procent, italská Trenitalia o 34 procent, slovenské ZSSK Cargo o 38 procent, polské PKP Cargo o 38 procent, rumunské CFR Marfa o 39 procent a belgické SNCB o 40 procent.

„Ze srovnání vyplývá, že se ČD Cargo díky svým protikrizovým opatřením vyrovnává s dopady hospodářské recese poměrně úspěšně. Navíc lze v měsíci červnu pozorovat jisté oživení přepravních výkonů,“ dodal Josef Bazala. Tomáš Johánek

Přehled některých protikrizových opatření ČD Cargo

agresivnější prozákaznická obchodní politika

nové produkty a projekty

zvýšení motivace obchodních manažerů

změny grafikonu vlakové dopravy reagující na vývoj přepravních potřeb zákazníků

operativní změny technologie obsluhy vleček

snížení počtu zaměstnanců v prvním pololetí roku 2009 o osm procent

snížení zaručené části smluvní mzdy vedoucích zaměstnanců o 15 procent

„částečná nezaměstnanost“ podle § 209 zákoníku práce (náhrada mzdy ve výši 60 procent za dočasnou nezaměstnanost části zaměstnanců z důvodu omezení poptávky)

snížení poplatku za užití železniční dopravní cesty

zlepšení koordinace výlukové činnosti

využívání celého rozsahu infrastruktury

odložení nákupu nákladních vozů Zacns, Habbillns a Samms

redukce investic v oblasti manipulační techniky a v oblasti nákladních vozidel

omezení počtu revizních oprav

redukce nákladů na běžné opravy

redukce nákladů na provoz centrály ČD Cargo

spinner