Dopravní infrastruktura

ACRI: Investice do železniční dopravy pomohou čelit krizi

Veřejné investice do dopravní infrastruktury a vyšší podpora modernizace vozového parku na železnici by mohly pomoci čelit ekonomické krizi. Každá miliarda věnovaná na obnovu vozidel přinese vytvoření asi 500 nových pracovních míst, na něž navazují subdodavatelé komponentů a služeb. Na konci února to v Plzni uvedla výkonná ředitelka Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI) Marie Alžběta Vopálenská.

Za vhodný příklad dala Německo. Německé dráhy podepsaly největší zakázku na obnovu vozového parku v historii, čímž se vytvoří nová pracovní místa. Deutsche Bahn vyhlásila cíl podpořit zaměstnanost a nyní nakupuje vlaky za dvě miliardy € (téměř 57 miliard Kč). „Česko se zatím k podobnému kroku staví poněkud rezervovaně, přestože firmy sdružené v ACRI zaměstnávají v ČR přes 22 tisíc pracovníků, mají roční obrat přes 70 miliard Kč, vyvážejí přes čtyřicet procent produkce a nemalou měrou přispívají k tvorbě HDP,“ řekla výkonná ředitelka ACRI.

Český průmysl má velký potenciál

Aktivní přístup vlády by ACRI uvítala v nových investičních projektech a podpoře exportérů. Český železniční průmysl má podle Marie A. Vopálenské obrovský potenciál. „Další investice do něj budou mít multiplikační efekt pro domácí ekonomický rozvoj,“ řekla.

V České republice jezdí vlaky staré v průměru 20 až 25 let, ale také padesátileté stroje. Zastaralost zvyšuje provozní náklady a snižuje konkurenceschopnost železniční dopravy. Marie A. Vopálenská proto považuje za nutné vytvořit výrazně větší finanční zdroje pro masivní obnovu, ať už z fondů Evropské unie nebo veřejných rozpočtů. Vhodným příkladem je podle ní ministerský program pořízení a obnovy kolejových vozidel, z něhož se už třetím rokem hradí obnova parku nejen Českých drah.

Pomohou i evropské peníze

Díky tomuto programu se částečně (prozatím však stále ještě nedo-statečně) srovnávají podmínky se silniční dopravou. V období let do roku 2013 je nezbytné plně využít program EUROFIMA a Regionální operační programy. Ty umožňují čerpat finance na nákup a modernizaci kolejových vozidel. Budou čerpány formou Regionálních operačních programů krajskými samosprávami. Aby se dosáhlo minimálního současného standardu evropské úrovně, bude (podle analýzy ministerstva dopravy) na obnovu železničních kolejových vozidel pro osobní dopravu v ČR do roku 2020 nutné vynaložit celkem 95 miliard Kč. Ročně to tedy musí být průměrně kolem osmi miliard Kč. Celková alokace Operačního programu Doprava činí 5,7 miliardy €, z toho pro prioritní osy v železniční dopravě je k dispozici více než

2,6 miliardy € určených především na infrastrukturní projekty modernizace železniční sítě TEN-T a tratí mimo železniční síť TEN-T. To činí v přepočtu přibližně 70 miliard Kč. „Je nutné, aby potenciální příjemci dotací zajistili zpracování kvalitních projektů na modernizaci železniční infrastruktury, jejichž realizace poté bude spolufinancována z Operačního programu Doprava,“ dodala Marie A. Vopálenská. Tomáš Johánek/ čtk

spinner