30. listopadu 2006
Jedním z aktuálních témat je diskuse o nutnosti novely zákony č.
411/2005 Sb., O provozu na pozemních komunikacích, který mimo jiné
v ustanovení paragrafu 87a pro řidiče stanovuje povinnost
dopravně-psychologického a neurologického vyšetření včetně vyšetření
elektroencefalografem (EEG). Připomínám, že se jedná o vyšetření,
kterému je povinen se podrobovat: o držitel řidičského oprávnění skupin
C, C + E a C1 + E, který řídí nákladní automobil o největší povolené
hmotnosti převyšující 7500 kg nebo speciální automobil o největší
povolené hmotnosti převyšující 7500 kg nebo jízdní soupravu, která je
složena z nákladního automobilu a přípojného vozidla nebo ze
speciálního automobilu a přípojného vozidla a jejíž největší povolená
hmotnost převyšuje 7500 kg, o držitel řidičského oprávnění skupin D a
D + E a podskupin D1 a D1 + E, který řídí motorové vozidlo zařazené do
příslušné skupiny nebo podskupiny řidičského oprávnění. Držitel
řidičského oprávnění je povinen podrobit se dopravně-psychologickému
vyšetření a neurologickému a EEG vyšetření před zahájením výkonu
uvedené činnosti a dalšímu dopravně-psychologickému vyšetření a
neurologickému a EEG vyšetření nejdříve šest měsíců před dovršením
padesáti let a nejpozději v den dovršení padesáti let a dále pak
každých pět let. Vyšetřením tedy musí projít všichni uvedení řidiči.
Jedná se přitom o vyšetření nad rámec dosud platné běžné zdravotní
prohlídky, kterou řidič byl a je povinen absolvovat jednou za dva roky.
V souvislosti s přípravou novely zákona se objevují i názory, že
řidičům by měla stačit dosud povinná všeobecná prohlídka
u praktického lékaře. Spolehlivě ověřenou skutečností však je, že
praktický lékař nemůže – a to ani při nejlepší snaze – objektivně
zjistit mnohdy velmi zásadní zdravotní problémy jinak zdravého řidiče.
Nemůže dokonce ani pozorovat nějaké jejich příznaky, a proto ani nemá
důvod poslat řidiče na další odborné vyšetření. Pro strojvedoucí a
letce jsou vyšetření povinná již léta. A teď pozor! Je totiž třeba
uvést, že kolegové řidičů z dalších oborů dopravy – tedy
strojvedoucí, (a samozřejmě i letci) a někteří další drážní (a
letečtí) pracovníci jsou již po mnoho let povinni stejná odborná
vyšetření absolvovat bez výjimky všichni! Vychází tedy z porovnání
náročnosti a rizikovosti povolání řidiče a strojvedoucího povolání
řidiče-profesionála jako méně náročné? Je skutečně provoz na
silnicích a dálnicích ve srovnání s železnicí klidnější, méně
rizikový či méně náročný? Asi ano – anebo že by někteří odborníci
a politici skutečný stav věcí neznali, nebo raději ani znát nechtěli?
Jsou totiž i tací, kteří v rámci další chystané novelizace zákona
navrhují neurologická (a psychologická) vyšetření uvedených řidičů
opět zrušit. Řadě z nich nevadí, že se zároveň zasazují
o zvyšování bezpečnosti silničního provozu. Řada z nás přitom ví,
že strojvedoucímu v krizových situacích pomůže i několik
bezpečnostních systémů – jde zejména o varovný systém signálů
tlačítka bdělosti (tzv. živáka neboli „tlačítka mrtvého muže“), po
jehož zvukovém signálu, respektive po jeho ignorování se automaticky
zapojuje rychlobrzda. Vlak pak prudce zabrzdí a zastaví. Lze však vůbec
srovnat pravděpodobnost toho, že například po deseti sekundách bude vlak
stále ještě (a to i bez způsobení škody na sobě i na okolí) na
kolejích s pravděpodobností dosažení obdobného výsledku u autobusu či
kamionu řítícího se stejnou rychlostí? Vyšetření již odhalila
i nemocné řidiče Podle informací od odborných lékařů (včetně
významných lékařských odborníků z několika pražských
i mimopražských klinik), kteří na těchto vyšetřeních participují, již
v několika případech došlo k zachycení řidičů například s chronicky
se rozvíjejícími degenerativními onemocněními centrálního
i periferního nervového systému. A to je zřejmé, že v době zahájení
jejich činnosti jako řidiče byl jejich zdravotní stav v tomto ohledu
bezproblémový. Dosti úděsnou informací však je to, že například za
30 let práce pokročí jejich onemocnění do té míry, že práce řidiče
je prakticky jediné zaměstnání, které ještě mohou – avšak
s omezeními a především se zvýšeným rizikem nehody – vykonávat. Na
druhou stranu však bylo zjištěno, že se jedná o zkušené pracovníky,
kteří mají důvěru svých zaměstnavatelů. Epilepsii lze někdy těžko
rozpoznat V oblasti záchvatových onemocnění existuje jen velmi malá
osvěta ohledně projevů zejména epilepsie. Proto se je nyní pokusím
přiblížit. Řidiči, a to i s hojnými epileptickými projevy prokázanými
na elektroencefalogramu (EEG), udávali, že se již v minulosti setkali
s různými projevy, vůbec se ovšem nedomnívali, že by mohly nasvědčovat
právě tomuto onemocnění. Pod epileptickým záchvatem si totiž většinou
představují jen poruchu vědomí s křečemi končetin a pěnou u úst.
Takto se ovšem projevuje pouze část epileptických záchvatů. Řada
záchvatů se projevuje zahleděním, pohybovými automatismy či stereotypním
chováním. Problémem je, že takové projevy si postižený zpravidla
nepamatuje. Může jít také o záškuby svalů nebo brnění některých
částí těla při plném vědomí. Epileptický záchvat se může projevovat
i zrakovými halucinacemi při vědomí a řadou dalších příznaků. Bez
konzultace s odborníkem a dalšího vyšetření nelze rozhodnout, zda se
o epilepsii jedná či ne. K takové konzultaci však řidiči nemají
žádnou motivaci. Na základě častých změn EEG ukazujících na epilepsii
lze soudit, že mnoho nehod, které byly uzavřeny jako nehody způsobené
mikrospánkem, ve skutečnosti vyvolal epileptický záchvat. Časté jsou
spánkové poruchy způsobující nadměrnou denní ospalost, která způsobuje
projevy usínání a spánku – ty lze zachytit při vyšetření na EEG. Tyto
poruchy neznamenají automaticky zákaz řízení, vyžadují však léčbu –
a to především v zájmu řidiče samotného. Například syndrom spánkové
apnoe (onemocnění projevující se nočním chrápáním a častým
probouzením s pocitem dušení při obezitě) se zdá být v populaci
řidičů častější než v běžné populaci. To zřejmě může souviset
i s nízkým výdejem energie a častou obezitou řidičů. Toto rozšířené
onemocnění spojené s častým denním usínáním (je zřejmě v pozadí
řady případů „mikrospánku“) lze velmi úspěšně léčit
nechirurgickou i chirurgickou cestou. Řešení této situace na mezinárodním
úrovni Touto problematikou se zabývá mimo jiné i Evropská direktiva č.
91/439/EEC, která stanovila, že: „…řidičské průkazy nesmějí být
vydány osobám trpícím epileptickými záchvaty nebo majícím sklon
k epileptickým záchvatům nebo jiným náhlým poruchám stavu vědomí…“
Směrnici však lze naplnit pouze v případě, že řidič bude neurologicky a
elektroencefalograficky vyšetřen (u řidičů, kterých se toto
vyšetření týká, je v Evropě tendence ještě diferencovat přísnost
kritérií podle typu provozované dopravy). Například podle předsedy
poradního sboru EU pro udělování řidičských průkazů dr. Erica
Schmeddinga je v případě neprofesionálního řízení silničních vozidel
epileptiky ražen termín tzv. přijatelného rizika. U profesionálních
řidičů je však zásadně nepřijatelné jakékoli zvýšené riziko nehody!
Poradní sbor pracuje intenzivně na harmonizaci pravidel řízení v rámci
Evropské unie s cílem umožnit neprofesionální řízení dobře léčeným
epileptikům a získat lepší přehled o zdravotním stavu profesionálních
řidičů.
Proč mají být strojvedoucí ze zdravotního hlediska elitou, zatímco
profesionální řidiči autobusů a kamionů by měli být jen nezajímavým
vzorkem populace se všemi rozšířenými onemocněními a riziky? Přitom
jejich „zbrojní pas“, tedy řidičský průkaz, může během několika
sekund přinést podstatně více obětí než „ruka“ strojvedoucího. Proč
opět riskovat, když jsme konečně dospěli do stadia, kdy jsme zase o krok
dál ve skutečně konkrétních opatřeních pro posílení bezpečnosti
silničního provozu? Je třeba si uvědomit, že případné zrušení
odborných neurologických a psychologických vyšetření řidičů směřuje
nejen proti bezpečnosti silničního provozu, ale samozřejmě i proti
zájmům řidičů samotných!
Radek Novák, Katedra logistiky VŠE Praha