15. června 2025, vyl

16.6. – Na Slovakia Ringu bylo o víkendu 7. až 8. června opět rušno. Evropský šampionát Goodyear FIA ETRC 2025 se sem po roce vrátil pro třetí kolo sezony, která letos čítá celkem osm zastávek napříč Evropou. Letos při závodech však nejde jen o rychlost vozidel, ale také o udržitelnost, která se stala klíčovým pilířem Goodyear FIA ETRC a k níž přispívá i Eurowag jako jeden sponzorů šampionátu.
Seriál jako vůbec první motoristická série na světě přešel v roce 2021 na 100% obnovitelnou bionaftu HVO, čímž výrazně snížil svou uhlíkovou stopu. Seriál také používá rychlostní vůz s pohonem na bio-LNG, čímž demonstruje svůj závazek k udržitelným technologiím a inovacím v odvětví silniční nákladní dopravy.
Tento směr podporuje i Eurowag jako sponzor šampionátu, který kromě vývoje nejnovějších technologií pro výrazné zefektivnění nákladní dopravy a její digitalizace v současnosti nabízí více než 1500 stanic s alternativními palivy, což představuje největší síť alternativních paliv, včetně HVO a bioLNG. HVO má Eurowag k dispozici na více než 430 akceptačních místech po celé Evropě, včetně Eurowag Truck Parků v Rakousku, České republice a na Slovensku.
„Jsme rádi, že můžeme společnost Eurowag přivítat v rodině Goodyear FIA ETRC,“ řekl výkonný ředitel ETRA (The European Truck Racing Association) Georg Fuchs. „Společnost Eurowag sdílí náš závazek k inovacím a udržitelnosti, takže se k nám dokonale hodí, protože pokračujeme v úsilí o efektivnější a ekologičtější budoucnost závodů nákladních automobilů a dopravního průmyslu.“
„Jsme nadšeni, že můžeme spolupracovat s Goodyear FIA ETRC, protože sdílíme stejné hodnoty včetně zaměření na udržitelný výkon a inovace. Tato spolupráce nám umožňuje přenést naše odborné znalosti v oblasti dekarbonizace silniční dopravy do popředí závodů nákladních automobilů. Podpoříme tak inovativní pokrok v motoristickém sportu i v celém dopravním průmyslu," uvedl Francesco Nazzarri, obchodní ředitel společnosti Eurowag.
Od rychlosti k udržitelnosti
Georg Fuchs nám na Slovakia Ringu také odpověděl na pár otázek a přiblížil dosavadní vývoj závodů tahačů i jejich další směrování.
Jak se celý kamionový sport vyvíjel v průběhu desetiletí?
Od roku 2016, kdy jsme (ETRA Promotion GmbH) převzali propagaci šampionátu, se závody tahačů výrazně vyvinuly. Vyvinul se ve vysoce profesionální a konkurenceschopný šampionát, který kombinuje silné závodní akce se silným zaměřením na technologie a udržitelnost. Dnes je Goodyear FIA ETRC nejen přehlídkou vzrušujících soubojů na trati, ale hraje také důležitou roli při demonstraci inovací v silniční dopravě. Tento sport se stále více hlásí ke své odpovědnosti jít příkladem a využívá šampionát jako platformu pro propagaci udržitelných technologií a dopravních řešení zaměřených na budoucnost. Mimo závodní dráhu se seriál stal festivalem kultury nákladní dopravy, navazování kontaktů v oboru a zapojení fanoušků - spojuje závodění, silniční dopravu a zábavu.
Jaká jsou kritéria závodu pro nákladní automobily?
Goodyear FIA ETRC je hrdý na to, že je průkopníkem v oblasti udržitelných závodů. Byli jsme vůbec první motoristickou sérií, která v roce 2021 přešla na 100% udržitelné palivo. Bionafta HVO (hydrogenovaný rostlinný olej) snižuje emise CO₂ až o 90 % ve srovnání s fosilní naftou. Od roku 2023 naše technické předpisy umožňují použití všech technologií na stejné síti - ať už se jedná o spalovací motory na obnovitelná paliva, hybridní systémy nebo plně elektrické pohonné jednotky.
Významným milníkem na této cestě bylo uvedení prvního elektrického závodního kamionu IVECO na světě, který vyvinul tým Hahn Racing a který se v roce 2023 představil na Nürburgringu. To znamenalo klíčový krok k integraci nových technologií do šampionátu. Zavedení alternativních pohonů do soutěžního závodního prostředí vyžaduje pečlivé přizpůsobení technických předpisů a bezpečnostních protokolů a my úzce spolupracujeme s FIA, týmy a výrobci, abychom to umožnili. Naším dlouhodobým cílem je využívat závody nákladních automobilů jako platformu pro testování a propagaci udržitelných technologií, které jsou důležité pro budoucnost dopravy.
(vyl)
Foto: ETRA
Na snímku je Georg Fuchs, ředitel ETRA (The European Truck Racing Association), který nám poskytl krátký rozhovor.