​Chytré systémy pomáhají městům a krajům zvládat dopravu i údržbu tam, kde chybí pracovníci

​Chytré systémy pomáhají městům a krajům zvládat dopravu i údržbu tam, kde chybí pracovníci

3.7. - Moderní technologie mění způsob, jakým města a správci infrastruktury řeší každodenní provoz. Chytré řízení dopravy, prediktivní údržba i autonomní stroje dnes pomáhají vyrovnat se s rostoucím nedostatkem pracovní síly – ať už techniků, řidičů, nebo manuálních pracovníků. Podle expertů může digitalizace a automatizace přinést výrazné úspory, zvýšit bezpečnost a zároveň zmírnit tlak na lidské zdroje.

Méně lidí, více chytrých řešení

„Řada měst a krajů dnes čelí obtížím při obsazování technických a provozních pozic. Řidičů, dispečerů i kvalifikovaných pracovníků údržby je nedostatek napříč celou republikou. A výhled do budoucna není optimistický – mladí lidé se o manuální profese příliš nezajímají a mnoho zkušených pracovníků odchází do důchodu,“ řekl Michal Španěl, manažer pracovního portálu JenPráce.cz.

Řešením mohou být moderní technologie, které pomáhají zvládnout klíčové úkoly s menším počtem lidí. Například systémy pro řízení dopravy, monitoring povrchu vozovek nebo plánování údržby dokážou nahradit desítky hodin lidské práce a zároveň přinést vyšší přesnost i efektivitu.

Senzory i algoritmy místo rutiny

Typickým příkladem je monitoring vozovek, který dnes probíhá pomocí čidel, senzorů a analytických nástrojů. Technologie od firem, jako je brněnská společnost VARS, dokážou kontinuálně sledovat teplotu vozovky, povrchu vozovky nebo výskyt deformací. Výsledky jsou pak využívány pro plánování oprav, optimalizaci zásahů i zajištění bezpečnosti provozu.

„Je to jako mít dalšího člena týmu, který nonstop sleduje provoz a dává návrhy, co zlepšit. Systémy nejsou náhradou za člověka, ale nástrojem, jak efektivně využít omezené lidské kapacity,“ řekla Martina Procházková ze společnosti VARS Brno a dodala: „Například na dálnici D4 dnes náš systém sleduje, jak se silnice opotřebovává, identifikuje poruchy, a navrhuje údržbu dřív, než dojde k haváriím nebo nákladným opravám. Místo plošných zásahů je možné opravovat jen to, co to opravdu potřebuje. A to znamená úsporu času, peněz i lidí.“

Pokročilé a autonomní stroje

Významnou oblastí, kde technologie pomáhají eliminovat nedostatek pracovníků, je komunální úklid a údržba veřejných prostor. Nové generace zametacích a čisticích strojů jsou výkonnější, efektivnější, a především mnohem univerzálnější než dříve. Díky inovativnímu designu a technickému vybavení zvládnou úklid nejen chodníků a pěších zón, ale také cyklostezek, městských komunikací nebo ploch se zhoršeným přístupem.

„Jejich multifunkčnost navíc umožňuje nasazení jednoho typu stroje pro více druhů povrchů a prostředí, což snižuje potřebu různorodé techniky a zároveň i počet pracovníků nutných pro obsluhu. Postupně se v praxi objevují i první autonomní úklidové stroje, které dokážou fungovat s minimálním zásahem lidské obsluhy. Díky pokročilým senzorům, plánování tras a schopnosti reagovat na překážky dokážou udržovat čistotu na předem definovaných trasách a přizpůsobovat se aktuálním podmínkám provozu,“ řekl Lukáš Rom ze společnosti Kärcher.

Městům a krajům tak tato řešení umožňují efektivněji plánovat kapacity, přesměrovat zaměstnance na náročnější úkoly a zároveň udržovat vysoký standard údržby i v době, kdy je na trhu práce nedostatek lidí.

Umělá inteligence plánuje, lidé řeší to důležité

V oblasti řízení dopravy i údržby silnic se stále častěji uplatňuje i umělá inteligence. Ta dokáže například vyhodnocovat historická i aktuální data o provozu, počasí nebo výskytu nehod a navrhovat preventivní opatření.

„Moderní systémy neřeší jen to, co se právě děje, ale učí se z dat. A to je velký posun – umožňují správci infrastruktury být o krok napřed,“ řekl Michal Španěl z pracovního portálu JenPráce.cz a dodal: „Je logické, že pokud technologie dokáže ušetřit tři lidi z jedné směny nebo umožní dělat práci lépe, má to dopad i na HR plánování a nábor. Města i firmy pak mohou kapacity využít tam, kde jsou skutečně potřeba.“

Automatizace a digitalizace tak neznamenají konec lidské práce v dopravě či údržbě, ale jejich evoluci. Pracovníci přecházejí od rutinních úkolů k činnostem s vyšší přidanou hodnotou – a technologie jim k tomu dávají prostor i čas.

(red)

Foto: VARS

spinner