18. listopadu 2021, SSL ČR

18.11. - Francie hodlá do roku 2030 zdvojnásobit tržní podíl železnice na celkové nákladní dopravě prostřednictvím národní strategie rozvoje železniční nákladní dopravy, jakož i odpovídajících investic a dotací. Za tímto účelem bude uvolněna 1 miliarda EUR na investice z programu na stimulaci ekonomiky po korona krizi ve výši 100 miliard EUR. Vláda navíc podpoří konvenční a kombinovanou dopravu do roku 2024 včetně ročních dotací na ceny tras částkou 170 milionů EUR. Spolu s dlouhodobě rozpočtovanými prostředky činí podpora ročně 300 milionů EUR, šestkrát více než v roce 2015, uvedl koncem října v Paříži ministr dopravy Jean-Baptiste Djebbari.
Aby byla opatření realizována s optimálními výsledky pro průmysl a byly vždy zohledněny jejich zájmy, uzavřel ministr dopravy smlouvu o spolupráci se třemi nejvýznamnějšími partnery. To je zpočátku aliance “Fret Ferroviaire Français du Futur” (Alliance 4F), dále infrastrukturní společnost SNCF Réseau a nakonec asociace dopravců AUTF (Association du transport ferroviaire). Aliance 4F zahrnuje železniční nákladní společnosti Fret SNCF, VFLI, Euro Cargo Rail, Europorte, Lineas, RegioRail, další regionální železnice a Association Française du Rail (AFRA); ke sloučení došlo z podnětu Ministerstva dopravy.
- zajistit ziskovost služeb a kontinuitu ekonomického modelu společností železniční nákladní dopravy;
- zlepšit kvalitu služeb nabízených síťovou společností SNCF Réseau a efektivitu jejích infrastruktur za účelem rozvoje železniční nákladní dopravy;
- dále rozvíjet koordinaci s přístavy a vodními cestami.
Zejména kombinovaná doprava by měla těžit z politické iniciativy pro dráhu. S plánovanými investičními prostředky se má rozšířit průjezdnost nejdůležitějších tras. Jen na modernizaci terminálů je do roku 2024 plánováno 250 milionů eur. S dalšími 50 miliony eur mají být trasy a seřaďovací nádraží modernizovány pro delší a těžší nákladní vlaky. Stát také zaplatí 50 až 70 procent poplatků za používání trasy do roku 2024 včetně, které musí spojené společnosti platit provozovateli sítě SNCF Réseau. Zároveň se zvýšila položka rozpočtu, ze které se platí státní „klešťová prémie“ za každou manipulaci s kontejnerem v kombinované dopravě, z 20 na 47 milionů eur.
- mezi Bayonne v západních Pyrenejích a přístavním městem Cherbourg v jižní Normandii
- mezi středomořským přístavním městem Sète a Calais s napojením na trajekty nebo Eurotunelem do Velké Británie
- mezi Perpignanem a velkoobchodním trhem Rungis v Paříži. Toto spojení by mělo být později prodlouženo za Perpignan do španělského přístavního města Barcelona a na severu za oblast Paříže do Antverp.
Kombinovaný průmysl země vyzývá SNCF Réseau, aby poskytla více slotů se zaručenou kvalitou. Předseda sdružení Stempezynski byl potěšen, že síťová společnost zadala dlouhodobou studii pro 50 linkových služeb, pomocí které by měla být prověřována kvalita produkce na železnici. Výsledky by měly být k dispozici v dubnu 2022.