28. dubna 2025, red

28.4. – Společnost Alstom podepsala smlouvu se společností S-Bahn Hamburg na technologickou modernizaci 82 jednotek S-Bahn Hamburg typu BR 490. Vlaky S-Bahn budou vybaveny evropským vlakovým zabezpečovacím systémem (ETCS) a moderní technologií ATO (Automatic Train Operation) pro poloautomatický provoz s úrovní automatizace GoA2. Hodnota smlouvy přesahuje 60 milionů eur. První prototypy budou modernizovány do roku 2029.
Modernizace proběhne ve dvou fázích. Nejprve Alstom vybaví čtyři prototypové jednotky systémy ETCS Onvia a ATO, a následně zajistí novou homologaci. První fáze proběhne v německém závodě Alstomu v Hennigsdorfu. Následně bude dodána technologie pro dodatečné vybavení zbylých 78 vlaků, přičemž sériovou instalaci zajistí Deutsche Bahn. Tyto jednotky pocházejí z první série vlaků BR 490 objednané v roce 2013. Zbývající vlaky flotily BR 490 jsou již z výroby vybaveny systémy ETCS a ATO. Po dokončení projektu tak bude celá flotila připravena na plně digitalizovaný provoz, což výrazně zvýší její kapacitu a efektivitu.
„Podepsání další zakázky v Hamburku potvrzuje postavení společnosti Alstom jako lídra v oblasti moderních zabezpečovacích systémů a automatizace. I v Česku jsme nejvýznamnějším dodavatelem palubních jednotek ETCS,“ uvedl Dan Kurucz, generální ředitel ALSTOM Czech Republic. „V maximální bezpečnosti a postupném přechodu na autonomní provoz vidíme budoucnost železnice. Věřím, že i u nás budeme čím dál častěji pracovat s řešeními autonomního provozu,“ dodal Kurucz.
„Kombinace digitalizace a automatizace je klíčem k zelenější mobilitě na železnici. Umožňuje kratší intervaly mezi vlaky a vyšší kapacitu přepravy, zároveň ale snižuje spotřebu energie. Ochrana klimatu a přesun mobility na železnici tak jdou ruku v ruce,“ řekl Tim Dawidowsky, prezident regionu střední a severní Evropy ve společnosti Alstom.
Společnost Alstom realizovala po celém světě více než 120 projektů ETCS, tímto systémem vybavila více než 13 300 km tratí a více než 24 800 vozidel chrání jednotky Onvia Cab. Ty splňují nejnovější evropskou normu TSI 2023 na úrovni Baseline 3, což zajišťuje plnou interoperabilitu, a jsou vhodné jak pro nová vozidla, tak pro modernizaci stávající flotily. Alstom je nejvýznamnějším dodavatelem palubních jednotek ETCS v České republice, jeho řešení tvoří přes 80 % všech instalací.
(red)
Foto: Alstom