21. července 2025, lan

22.7. - Vládní investice do železniční infrastruktury v Německu v roce 2024 vzrostly na rekordních 198 eur na obyvatele. To představuje 74% nárůst oproti předchozímu roku, kdy federální vláda investovala 115 eur na obyvatele. Díky tomu se Německo v evropském srovnání nachází v horní polovině tabulky. Stále však zaostává za zeměmi, jako je Norsko (294 eur), Rakousko (352 eur) a Švýcarsko (480 eur), které stejně jako lídr Lucembursko (587 eur) soustavně investují do své železniční infrastruktury již léta.
„Vidíme jasný rostoucí trend investic do železniční infrastruktury, který je plánován i na nadcházející roky – ale samotné více peněz nestačí,“ řekl v pondělí v Berlíně Dirk Flege, výkonný ředitel Allianz pro Schiene. „Snížení investičního zpoždění není sprint, ale maraton. Tento úkol dosud nebyl vyřešen novým speciálním fondem pro infrastrukturu a klimatickou neutralitu,“ dodal.
Spíše je potřeba zachovat finanční prostředky ve federálním rozpočtu. K tomu Dirk Flege uvedl: „Aby bylo možné víceleté financování železničních projektů, měla by vláda co nejdříve vytvořit fond železniční infrastruktury oznámený v koaliční smlouvě. Federální vláda musí navíc vykonávat mnohem větší kontrolu nad tím, jak jsou tyto prostředky využívány, než dříve.“
Železniční síť musí být připravena na budoucnost
Maria Leenenová, výkonná ředitelka poradenské firmy SCI Verkehr, dodala: „Rakousko a Švýcarsko již dlouho ukazují, jak správně dělat železniční dopravu. Kromě víceletého financování si vláda stanovuje jasné cíle, jejichž dodržování je důsledně řízeno a monitorováno. Navíc rozšiřování kapacit v Německu stagnuje. ETCS, ústřední součást digitalizace železnic, postupuje v Itálii mnohem rychleji než v Německu. V tomto ohledu se můžeme učit od Itálie, která zrychlila a získala kapacitu díky jasnému harmonogramu a solidnímu financování.“
Dirk Flege uvedl, že dlouhodobě opomíjené projekty nové výstavby a rozšíření jsou také klíčové pro vytvoření většího prostoru na železnicích. Neměly by být neustále odkládány, ale spíše by měly být zahrnuty do rozpočtu. „Navzdory rekordním investicím je nová výstavba a rozšíření železniční sítě i nadále nedostatečně financováno. Ve finančním plánování federální vlády existuje miliardová mezera,“ řekl Dirk Flege.
Aby se urychlila údržba a rozšiřování železniční sítě a tím zajistil tok finančních prostředků, představila Evropská komise ppro zrychlení železniční dopravy v roce 2022 katalog opatření. Doposud však bylo realizováno pouze devět ze 73 doporučení. Nová federální vláda drží podle němeského železničního sdružení klíč k aktivaci turbo akcelerace železniční dopravy – stačí ji jen spustit.
(lan)
Foto: Allianz pro Schiene