15. prosince 2025, red
16.12. - Alstom navrhl a implementoval řídící systém CBTC, který vstupuje do provozu spolu s oficiálním otevřením projektu Metro Tunnel v Melbourne. Jde o vůbec první instalaci systému CBTC na existující síť v Austrálii. Díky tomu se kapacita sítě zvyšuje o tisíce jízd týdně a zkrátí se intervaly mezi vlaky, což dovoluje provoz více spojů s vyšší frekvencí.
Provoz je řízen systémem Urbalis Flo CBTC, který pracuje v kombinaci s konvenčním zabezpečovacím zařízením. Projekt zahrnuje také automatizované vedení vlaků s řidičem (ATO) a nástupištní přepážky zvyšující bezpečnost a přesnost zastavení. Jde o největší proměnu železniční dopravy v Melbourne za posledních 40 let a místní síť metra se tím rozrůstá na více než dvojnásobek.
„Systém, který jsme instalovali, je navržen na míru železniční síti v Melbourne. Pokud některý australský signalizační projekt skutečně symbolizuje spojení globální expertízy s lokálním designem, pak je to projekt Metro Tunnel. Jsme hrdí na roli, kterou jsme v tomto projektu zásadně formujícím podobu města sehráli,“ uvedl Pascal Dupond, generální ředitel společnosti Alstom pro Austrálii a Nový Zéland.
Díky více než 70 000 kilometrům testování a vysoké úrovni integrace moderních a stávajících technologií představuje Metro Tunnel vysoce komplexní projekt modernizace infrastruktury, který potvrzuje schopnost Alstomu realizovat náročné instalace na existujících sítích bez zásadního omezení provozu.
Know-how přímo přenositelné do evropského kontextu
Řada evropských zemí – včetně České republiky – připravuje do budoucna modernizaci příměstských a městských železničních uzlů směrem k vyšší přepravní kapacitě a kratším intervalům mezi jednotlivými spoji. Kombinace CBTC, ATO a smíšeného provozu, úspěšně ověřená právě v Melbourne, ukazuje možnosti, jak lze využít existující infrastruktury a digitalizovat stávající infrastrukturu bez nutnosti rozsáhlé výstavby.
„To, co se podařilo v Melbourne, je velmi inspirativní i pro Prahu. Ukazuje se, že vyšší kapacitu přepravy lze dosáhnout chytrou digitalizací stávající infrastruktury, což je přístup, který dnes řeší většina metropolí a měst. Zkušenost z Melbourne zároveň ukazuje, že digitalizace přináší i vyšší úroveň bezpečnosti díky přesnějšímu řízení vlaků,“ doplnil Dan Kurucz, generální ředitel ALSTOM Czech Republic.
Technologie Urbalis, která je v Melbourne nasazena, se používá na více než 190 linkách metra ve 32 zemích světa, z toho 74 je provozováno plně automaticky. Alstom tak patří k nejzkušenějším dodavatelům CBTC systémů na globálním trhu.
(red)
Foto: Alstom