8. prosince 2005
Společnost Volvo Trucks Czech, s. r. o., v listopadu poprvé v České
republice představila nové modely FH a FM (viz DN 46/05). Vozidla, s nimiž
se novináři mohli seznámit již v září v Göteborgu (viz DN 37/05) a
široká veřejnost pak na amsterdamské European Road Transport Show (viz DN
44/05), budou pro české zákazníky k testovacím jízdám připravena na
jaře příštího roku. Spolu s novými modely FH a FM Volvo na trh uvádí
také nový třináctilitrový motor D13A, který nabízí vyšší výkon
i točivý moment, nižší spotřebu paliva a o dvacet kilogramů nižší
hmotnost než jeho předchůdce s označením D12D. Motor D13A švédský
výrobce nabízí ve čtyřech verzích s výkonem 294, 324, 353 a 382 kW.
Novým motorem Volvo sjednotilo svou koncepci devíti-, třinácti- a
šestnáctilitrových motorů, které nyní mají řadu společných
technických řešení. V nabídce Volva je i přepracovaný devítilitrový
motor D9 (s novým označením D9B), který charakterizují vyšší hodnoty
výkonu a točivého momentu. Motory D13A a D9B splňují v základní verzi
emisní limity Euro 3, při použití technologie SCR pak i limity Euro 4 a
5. Nová technologie kromě toho přispívá také ke snížení spotřeby
pohonných hmot. Má-li zákazník z nějakého důvodu pro dosažení limitů
Euro 4 zájem o technologii EGR, Volvo mu alternativně nabízí motor
založený na stávajícím dvanáctilitrovém motoru s výkonem 287 nebo
316 kW. Výrazných změn doznal systém automatického řazení I-Shift. Je-
ho nová generace se vyznačuje tišším a spolehlivějším provozem a lze ji
použít pro nejrůznější aplikace i pro provoz v náročných
podmínkách. Speciálně pro těžkou dopravu a náročné provozní podmínky
Volvo vyvinulo plně automatizovanou převodovku Powertronic, která umožňuje
i manuální řazení. Původní dvě varianty výrobce rozšířil na tři,
současně také zvýšil maximální hodnotu točivého momentu – o 300 na
2500 Nm. S uvedením nových motorů a převodovek Volvo inovovalo rovněž
zadní nápravy, které při instalaci na podvozek přinášejí úsporu
hmotnosti od 40 do 230 kg. Při vývoji kabiny se konstruktéři soustředili
na potřeby řidiče – cílem bylo zlepšit jeho pracovní podmínky,
pohodlí, pocit z jízdy a bezpečnost. Přístrojové vybavení je
jednodušší, s logičtějšími a viditelnějšími přístroji. Sedadla
mají zlepšenou ergonomii, silnější čalounění a účinné boční
vedení. Osádka má k dispozici i velké množství úložných prostor,
z nichž některé jsou osvětleny. Samovolnému rozjetí vozidla zabraňuje
systém, který řidiče světelným a zvukovým signálem upozorní, pokud
není řádně aktivována parkovací brzda. Nová jsou i zpětná zrcátka,
která dovolují lepší rozhled. Manévrování s vozidlem usnadňuje přední
zrcátko, které řidiči umožňuje odhalit překážky těsně před
vozidlem.
(lan)