Volvo uvádí na český trh nové modely FH a FM

Volvo

Společnost Volvo Trucks Czech, s. r. o., v listopadu poprvé v České republice představila nové modely FH a FM (viz DN 46/05). Vozidla, s nimiž se novináři mohli seznámit již v září v Göteborgu (viz DN 37/05) a široká veřejnost pak na amsterdamské European Road Transport Show (viz DN 44/05), budou pro české zákazníky k testovacím jízdám připravena na jaře příštího roku. Spolu s novými modely FH a FM Volvo na trh uvádí také nový třináctilitrový motor D13A, který nabízí vyšší výkon i točivý moment, nižší spotřebu paliva a o dvacet kilogramů nižší hmotnost než jeho předchůdce s označením D12D. Motor D13A švédský výrobce nabízí ve čtyřech verzích s výkonem 294, 324, 353 a 382 kW. Novým motorem Volvo sjednotilo svou koncepci devíti-, třinácti- a šestnáctilitrových motorů, které nyní mají řadu společných technických řešení. V nabídce Volva je i přepracovaný devítilitrový motor D9 (s novým označením D9B), který charakterizují vyšší hodnoty výkonu a točivého momentu. Motory D13A a D9B splňují v základní verzi emisní limity Euro 3, při použití technologie SCR pak i limity Euro 4 a 5. Nová technologie kromě toho přispívá také ke snížení spotřeby pohonných hmot. Má-li zákazník z nějakého důvodu pro dosažení limitů Euro 4 zájem o technologii EGR, Volvo mu alternativně nabízí motor založený na stávajícím dvanáctilitrovém motoru s výkonem 287 nebo 316 kW. Výrazných změn doznal systém automatického řazení I-Shift. Je- ho nová generace se vyznačuje tišším a spolehlivějším provozem a lze ji použít pro nejrůznější aplikace i pro provoz v náročných podmínkách. Speciálně pro těžkou dopravu a náročné provozní podmínky Volvo vyvinulo plně automatizovanou převodovku Powertronic, která umožňuje i manuální řazení. Původní dvě varianty výrobce rozšířil na tři, současně také zvýšil maximální hodnotu točivého momentu – o 300 na 2500 Nm. S uvedením nových motorů a převodovek Volvo inovovalo rovněž zadní nápravy, které při instalaci na podvozek přinášejí úsporu hmotnosti od 40 do 230 kg. Při vývoji kabiny se konstruktéři soustředili na potřeby řidiče – cílem bylo zlepšit jeho pracovní podmínky, pohodlí, pocit z jízdy a bezpečnost. Přístrojové vybavení je jednodušší, s logičtějšími a viditelnějšími přístroji. Sedadla mají zlepšenou ergonomii, silnější čalounění a účinné boční vedení. Osádka má k dispozici i velké množství úložných prostor, z nichž některé jsou osvětleny. Samovolnému rozjetí vozidla zabraňuje systém, který řidiče světelným a zvukovým signálem upozorní, pokud není řádně aktivována parkovací brzda. Nová jsou i zpětná zrcátka, která dovolují lepší rozhled. Manévrování s vozidlem usnadňuje přední zrcátko, které řidiči umožňuje odhalit překážky těsně před vozidlem.
(lan)

spinner