Test

Volkswagen Transporter s valníkovou nástavbou nabízí funkčnost i pohodlí

Užitkové vozidlo Volkswagen Transporter je držitelem titulu Van of the Year 2004. O tom, že toto ocenění nezískalo náhodou, jsme se mohli přesvědčit při týdenním testu vozidla s motorem 2,5 TDI o výkonu 96 kW se sériově vyráběnou valníkovou nástavbou.

Přestože při pohledu zvnějšku je vazba na předchozí model zřejmá, působí nový transporter (již páté generace) podstatně robustnějším dojmem. Tento rys je obzvlášť patrný právě ve spojení s valníkovou nástavbou.

Co bezesporu zaujme každého uživatele, je pracoviště řidiče, které je dostatečně prostorné, s řadou odkládacích míst včetně velkých úložných boxů pod sedadly. Řadicí páka je umístěna na palubní desce vpravo vedle volantu a umožňuje snadné ovládání šestistupňové převodovky prakticky při jakémkoli nastavení sedadla řidiče. Výhled z vozidla je výborný, stejně jako boční elektricky ovládaná zpětná zrcátka.

Pozornost zaslouží valníková nástavba s ložnou plochou 5,7 m2, která je s vozidlem dodávána sériově již z výroby. Boční a zadní postranice jsou zajištěny jednoduchými, ale účinnými zámky, které umožňují jejich snadné a rychlé sklopení. Přístup do nákladového prostoru navíc usnadňuje sklopné stupátko. Překližková podlaha je vybavena zapuštěnými oky pro bezpečné uchycení nákladu.

Účinná motorizace

Při statické prohlídce na nás vozidlo působilo velice příjemně, proto jsme byli opravdu zvědavi na jeho jízdní vlastnosti. A nezklamali jsme se: pětiválcový vznětový motor 2,5 TDI o výkonu 96 kW (při otáčkách 3500 min-1) s točivým momentem 340 Nm (při otáčkách 2000 min-1) byl pro vozidlo s celkovou hmotností 3000 kilogramů a užitečnou 1125 kilogramů (u daného modelu byla zvýšena o 200 kg) více než dostatečný. Bylo zřejmé, že vozidlo by bylo schopno, alespoň co se motorizace týče, poradit si i s větším zatížením. Také akcelerace vozidla, a to i s nákladem, si ni-kterak nezadala s osobními vozidly. Totéž lze říci o maximální rychlosti – v technickém průkazu bylo sice uvedeno 153 km/h, ale v provozu měl testovaný transporter rozhodně na víc.

Kladně jsme mohli hodnotit také šestistupňovou převodovku a její ovládání řadicí pákou umístěnou na palubní desce – řazení bylo přesné a snadné a ani k odstupňování jednotlivých rychlostních stupňů není možné nic namítat. Přeřazování a řízení vozidla, obzvlášť při pomalé jízdě v hustém městském provozu, usnadňovaly sklopné opěrky rukou na obou stranách sedadla řidiče.

Nízká hlučnost

Vzhledem k provedení vozidla – verze s valníkovou nástavbou – nás příjemně překvapila nízká hladina hlučnosti v kabině. Velký vliv na ni mělo nepochybně odhlučnění motoru, ale také precizní provedení nástavby, která ani při jízdě po nerovném povrchu nevydávala žádné nepříjemné zvuky.

Poměrně dobrá je i stabilita vozidla, a to jak prázdného, tak naloženého. Vzhledem k typu nástavby a přednímu pohonu jsme očekávali, že jízda s nezatíženým vozidlem nebude příliš pohodlná, nicméně opak byl pravdou – výkonná pohonná jednotka sváděla ke svižné jízdě, při níž však bylo nutno nezapomínat na skutečnost, že valníková nástavba přesahuje bokorys klasické dodávky.

Provozní náklady, především spotřeba pohonných hmot, patří vedle užitných vlastností k hlavním charakteristikám, které dopravce při výběru vozidla zohledňuje. Výrobce pro daný model uvádí kombinovanou spotřebu 7,4 litru. Přesně jsme tento údaj sice ověřit nemohli, nicméně podle průběžného tankování bylo možné usuzovat, že se spotřeba testovaného vozidla pohybovala zhruba v této úrovni.

Verze s valníkovou nástavbou je určena především pro nejrůznější stavební a řemeslnické firmy či pracovní čety, které potřebují pro rychlou přepravu materiálu vozidlo s hmotností do 3,5 tuny. Nový transporter pro tento účel nejenže nabízí dostatečnou přepravní kapacitu, ale představuje také výkonné a živé vozidlo s komfortním prostorem pro dvou- až tříčlennou osádku.

Milan Frydryšek

spinner