5. června 2003
V květnu na zkušebním okruhu Balocco Proving Ground v Itálii představilo Iveco novou verzi vozidla Eurocargo. Stalo se tak jen měsíc poté, co na stejné dráze předvedl italský výrobce odborným motoristickým novinářům nové modely Stralis Ative Time a Active Day.
Od svého uvedení na trh v roce 1991 řada Eurocargo zaznamenala řadu úspěchů – od získání titulu Truck of the Year v roce 1992 přes světový rekord ve spotřebě pohonných hmot v kategorii 7,5 tuny v roce 1993 až například po ocenění „Nejlepší lehké vozidlo ve Velké Británii“ z loňského roku. Za dvanáct let se prodalo celkem na 300 tisíc nejrůznějších verzí vozidel této řady a představitelé značky Iveco očekávají, že i nový model se stane důstojným nástupcem svých předchůdců. Na základě prvních dojmů z nového modelu Eurocargo (řada zahrnuje vozidla od 6 do 18 tun celkové hmotnosti) lze usuzovat, že naděje, které výrobce do tohoto modelu vkládá, jsou opodstatněné.
Bohatá nabídka kabin
Již na první pohled nové Eurocargo nezapře spřízněnost se svým starším sourozencem, modelem Stralis, ani rukopis designérského ateliéru Stile Bertone – deflektory, rošt čelní masky či jemnější linie celé karoserie, vyrobené z oboustranně galvanicky upravených plechů, zřetelně zapadají do nové designové koncepce značky.
Dopravci si mohou vybrat ze široké škály kabin, která vyhoví i velice odlišným požadavkům na hlavní využití vozidla. K dispozici jsou krátké, dlouhé či dvojité kabiny s konfigurací 6+1. Výrobce očekává, že velký zájem bude i o dlouhou kabinu s vysokou střechou.
Přístup do kabiny je po jednom nebo dvou schůdcích, které jsou, stejně jako jejich bezprostřední okolí, osvětleny bodovými světly.
Při vstupu do budky je zřejmé, že byla, podobně jako v případě modelu Stralis, vytvořena s ohledem na potřeby řidičů. Všechny palubní spínače a ovladače jsou umístěny tak, aby byly snadno dosažitelné v jakékoli jízdní situaci. Palubní přístroje před volantem jsou dostatečně přehledné a informují řidiče o všech potřebných parametrech vozidla. K příjemné jízdě přispívá i podélně a výškově nastavitelný volant, pohodlné sedadlo řidiče a v neposlední řadě nízká úroveň vnitřního hluku. Dostatečný počet různých odkládacích ploch a úložných prostor umožňuje řidiči uložit všechny potřebné dokumenty a osobní předměty.
Nové Eurocargo může být vybaveno i lůžkem, které má po rozložení šířku 75 cm. Na vyžádání lze do budky nainstalovat druhé horní lůžko.
Tři sta verzí a více než 3000 konfigurací
Vozidla Eurocargo byla koncipována tak, aby uspokojila i značně odlišné požadavky zákazníků. Podle výrobce je v nové řadě k dispozici tři sta verzí celkem s více než třemi tisíci konfiguracemi.
Nové Eurocargo se dodává s rozvory od 2700 do 6570 mm a lze na ně montovat nástavby o délce 3845 až 10 070 mm. Široká je i nabídka odpružení – na výběr je mechanické s parabolickými nebo semieliptickými listovými péry a pneumatické na zadní nápravě či obou nápravách.
Například modely 4×2 EL se sníženým podvozkem jsou určeny především pro městský rozvoz, naopak vozidla se znakem náprav 4×4 jsou určena do náročného terénu. Eurocargo s prodlouženou kabinou je vhodné například pro stavební či záchranné čety.
Motory Tector plní normy Euro 3
Nová vozidla Eurocargo jsou poháněna čtyř- nebo šestiválcovými motory Tector (viz tabulka), které plní limity normy Euro 3 a jsou připraveny na novou normu Euro 4.
Převodovky jsou pěti-, šesti- nebo devítistupňové. K dispozici je i široká škála převodů na zadní nápravě, které optimalizují celkový převod vozidla podle jeho konkrétního určení a přispívají tak k nižší spotřebě paliva.
K nižším provozním nákladům přispívají i prodloužené intervaly pro výměnu motorového oleje a filtrů (po 80 tisících km). Jedná-li se o vozidlo, jež je nasazeno v těžkém terénu, je interval pro výměnu zkrácen.
Jízdní vlastnosti nového modelu mohli novináři na Balocco Proving Ground vyzkoušet v různých provozních podmínkách na dvou jízdních okruzích – první z nich odpovídal spíše běžným rychlostním komunikacím, druhý pak úzkým okresním silnicím. Právě v druhém případě se mohly plně projevit vlastnosti nových modelů, jako výkon a pružnost motorů, účinnost brzd, manévrovatelnost či nízká hladina hluku v budce. Přestože testovací jízdy trvaly poměrně krátce, bylo zřejmé, že konstruktéři nového Eurocarga vzali všechny výše uvedené parametry dostatečně v potaz. Přistavené modely byly i při plném zatížení snadno ovladatelné a jízda v nich, hlavně u lehčích verzí, evokovala pocit jízdy spíše v osobním než nákladním vozidle.
Milan Frydryšek