ČR/Německo

Toll Collect: „Všechny problémy se softwarem OBU jsou dočasné, odstraníme je do čtyř týdnů“

Návrh směrnice N1488 „o všeobecném zavedení a propojitelnosti elektronických mýtných silničních systémů v Evropské unii“, který Evropská komise předložila na konci dubna a který vyvolal protesty řady zemí využívajících pro elektronický výběr mýta mikrovlnný přenos DSRC, již začal projednávat Evropský parlament. „Návrh bude s největší pravděpodobností schválen do konce letošního roku,“ prohlásil v polovině září v Praze jednatel německé společnosti pro výběr mýta Toll Collect GmbH, Michael Rummel.

Návrh směrnice členským zemím nejpozději od roku 2012 zakazuje používat mikrovlnnou technologii a ukládá jim povinnost nejpozději do roku 2008 zavést systémy vycházející ze satelitního určování polohy GPS a přenosu informací prostřednictvím GSM. „Jsem přesvědčen o tom, že parlament návrh schválí, v opačném případě by neměl žádné využití již schválený evropský satelitní systém Galileo – byla by to zbytečná investice. GSM/GPS se tak stane referenční technologií pro celou Evropskou unii,“ dodal Michael Rummel.

Společnost DaimlerChrysler Services Mobility Management GmbH, která je jedním ze tří členů konsorcia Toll Collect a v jejímž čele Michael Rummel rovněž stojí, hodlá technologii nabídnout také ve Velké Británii, Dánsku a Nizozemsku. „Pokud Česká republika vypíše výběrové řízení, rovněž se přihlásíme,“ řekl Michael Rummel. Mýtné systémy na bázi GSM/GPS by podle něj mohly najít uplatnění také v Číně a v některých dalších asijských zemích, kde by ovšem primárně nebyly určeny k řízení dopravních toků, nýbrž k úhradě nákladů na nově budované komunikace.

„OBU-Factory jede na sto procent“

Nový německý systém nabízí tři možnosti úhrady mýta – manuální prostřednictvím 3500 terminálů (u čerpacích stanic, motorestů, servisů a na hraničních přechodech; devět z nich je i na území České republiky), manuální prostřednictvím internetu a nejpohodlnější automatickou úhradu při využití palubní jednotky na odečet mýta (On-board unit – OBU). Právě poslední způsob je ovšem zatím spojen s celou řadou problémů, které si dokonce vyžádaly odložení původního termínu zprovoznění celého systému. Němečtí dopravci si v ad hoc vytvořené zkušební době stěžují na to, že musí na dodávku jednotky dlouho čekat a po instalaci se opakovaně kvůli poruchám OBU vracet do servisu. Bez problémů zatím není ani manuální zaúčtování prostřednictvím internetu.

„Ve smlouvě s německým státem z loňského září se Toll Collect zavázal uvést do původního termínu zprovoznění – tedy 31. srpna letošního roku – jen 150 tisíc jednotek OBU, ale už v květnu jsme cítili, že poptávka bude podstatně vyšší. A tak abychom zamezili diskriminaci zejména zahraničních dopravců, zavázali jsme se zvýšit počet OBU na 400 tisíc – 300 tisíc pro Německo, sto tisíc pro zahraniční dopravce,“ řekl Michael Rummel. Současně se termín spuštění celého systému posunul na pondělí 2. listopadu a dopravci dostali možnost dva měsíce systém zkoušet „nanečisto“ – bez skutečných plateb.

A jaké jsou zkušenosti společnosti Toll Collect z prvního týdne provozu? „Dopravci to berou velmi vážně, ani ne tak jako test, ale spíše jako již skutečný provoz. Registrujeme jejich připomínky k terminálům i internetu, ale největší problémy hlásí se softwarem jednotek OBU. Ujišťujeme je, že všechny tyto problémy jsou dočasné – během příštích dvou až čtyř týdnů je odstraníme prostřednictvím satelitu,“ řekl Michael Rummel.

Hlavním úkolem společnosti Toll Collect do okamžiku skutečného zprovoznění celého systému bude vybavení zahraničních uživatelů palubními jednotkami. „Musíme dodat všech slíbených 400 tisíc jednotek a postarat se o to, aby do vozidel byly také skutečně nainstalovány. Zřídili jsme zvláštní OBU-Factory, která pracuje nepřetržitě 24 hodin denně, sedm dní v týdnu a každý den naprogramuje na šest tisíc přístrojů,“ uvedl Michael Rummel.

Jednatel společnosti Toll Collect v Praze vyzval české dopravce, aby se do systému dále písemně registrovali. Potřebné formuláře mohou získat prostřednictvím telefonního centra, internetu nebo na základě faxové žádosti. Díky registraci mohou hradit mýto zplnomocněním k inkasu, přes pohledávkové konto nebo tankovací kartou, současně se jim otevře cesta k rychlému a jednoduchému zaúčtování na poplatkových terminálech a budou pravidelně dostávat vyúčtování se seznamem výkonů. Po registraci také pro každé přihlášené vozidlo získají vozidlovou kartu, na níž jsou uloženy nejdůležitější údaje. S kartou se mohou obracet na 29 autorizovaných servisních partnerů, kteří v České republice provádějí montáž palubní jednotky. Palubní jednotky Toll Collect poskytuje zdarma, uživatel platí jen jednorázovou zálohu ve výši 300 €.

V ČR bude podle odhadu ředitele společnosti DaimlerChrysler Automotive Bohemia Ulricha Basterta nainstalováno asi deset tisíc jednotek. DCAB, která je jedním z 29 českých smluvních partnerů, již získala prvních dvacet jednotek OBU. Při vůbec první montáži do vozidla zákazníka se ovšem rovněž potýkala s technickými problémy. Do nových vozidel se OBU podle Michaela Rummela začnou montovat teprve v květnu, červnu příštího roku jako součást celého telematického boxu. Luboš Spálovský

www.tollcollect.de

Automatický systém

• Zadání PIN, hmotnost (>12 t/<12 t), počet náprav, nákladové středisko (volitelně)

• Palubní přístroj sám pozná pomocí signálu GPS a vnitřního senzoru zpoplatněnou trasu

• Autonomní výměr a uložení splatného mýta

• Autonomní přenos splatného obnosu mýta centrále pro výběr mýta přes GSM (mobilní komunikace)

• Aktualizace tarifních dat přes GSM

Mýto v SRN. Německá spolková republika jako první země na světě zavádí elektronický systém výběru mýta na bázi satelitního určování polohy GPS a přenosu informací prostřednictvím GSM. Podle německého spolkového ministra dopravy, stavebnictví a bytové výstavby Manfreda Stolpeho tak Německo při budování nových mýtných systémů v Evropě sehrává pionýrskou úlohu.

Povinnost platit mýto na dálnicích bude od 2. listopadu platit pro nákladní vozidla nad 12 tun přípustné celkové hmotnosti. Celkem bude zpoplatněno 12 tisíc kilometrů spolkových dálnic, 2213 nájezdů a výjezdů a 251 dálničních křižovatek. Povinnost platit mýto se bude podle odhadu vztahovat na asi 1,2 až 1,4 miliónu nákladních vozidel, z toho zhruba třetinu zahraničních, jejichž roční výkony se pohybují kolem 22,7 miliardy tunokilometrů. Výše mýta bude závislá na počtu náprav, emisní třídě a ujeté vzdálenosti a bude se pohybovat mezi 0,09 a 0,14 € za kilometr.

Podle současných studií se objem nákladní silniční dopravy v SRN do roku 2015 zvýší o 60 procent. Výnos z mýtného bude představovat dodatečný příjem na údržbu a rozvoj německé dálniční sítě. Vedle toho se z něj ovšem budou hradit i programy proti vzniku kongescí a na rozvoj alternativních druhů dopravy – železniční dopravy a vnitrozemské vodní plavby. I z toho by měli v konečném efektu v podobě volnějších silnic profitovat silniční dopravci, řekl Manfred Stolpe.

Toll Collect. Toll Collect je nový podnik služeb činný v rámci Public Private Partnership. Jeho podílníky je divize koncernu DaimlerChrysler – DaimlerChrysler Services Mobility Management GmbH (45 procent), telefonní operátor Deutsche Telekom (45 procent) a francouzský provozovatel dálnic Cofiroute (10 procent). Společnost vyhrála výběrové řízení na zavedení systému výběru mýta závislého na ujeté vzdálenosti při respektování nediskriminujícího přístupu a bez omezení plynulosti provozu. Dne 20. září loňského roku ji německý stát pověřil výstavbou celého elektronického systému mýta založeného na systému GSM/GPS, který se měl původně zprovoznit do 31. srpna. Společnost zaměstnává asi 440 pracovníků a její sídlo je v Berlíně.

Poplatková stanoviště

• 3500 poplatkových terminálů

• V Německu i v zahraničí (u čerpacích stanic, hraničních přechodů, odpočívadel)

• Zadání údajů o vozidle, trasy a doby výjezdu

• Výtisk zúčtovacího dokladu

• Možnost zaúčtování trasy s předstihem

• Storno celé trasy je možné jen před začátkem jízdy

• Částečné storno je možné pro dosud nepoužitý úsek

• Ovládání ve čtyřech jazycích (němčina, angličtina, francouzština, polština)

Internet

• Pouze pro registrované uživatele

• Uživatel obdrží při registraci uživatelské identifikační číslo (ID) a heslo

• Možnost zaúčtování trasy předem

• Bezpečný přenos dat pomocí časově omezeného přístupového klíče

• Pohodlná správa údajů o nákladních vozidlech i o často užívaných trasách

spinner