Testy pro profesní způsobilost Nejsou dostatečně připravené“

Směrnice Evropské unie o školení řidičů 2003/59/EC, která nabyla účinnosti 11. září, vyžaduje, aby všichni noví řidiči autobusů byli držiteli osvědčení o profesní způsobilosti. Totéž čeká nové řidiče kamionů přesně za rok. Cílem směrnice bylo přispět ke zvýšení bezpečnosti provozu na evropských silnicích, ale u řady firem panují obavy, že školení řidičů bude váznout kvůli průtahům způsobeným liknavou implementací pravidel ze strany jednotlivých členských států Evropské unie. Minulý týden na hrozící problémy poukázala Mezinárodní unie silniční dopravy IRU.

Podle IRU by v krajním případě mohl nastat kritický nedostatek řidičů. Pokud bude skutečně omezen počet nových řidičů autobusů, podle nejhorších scénářů bude dokonce ohrožen další rozvoj hromadné osobní dopravy, varoval sekretariát organizace.

Dopravcům, logistickým podnikům i celému dopravnímu sektoru se podle IRU nelíbí zejména pozdní implementace požadovaných opatření, která začala před pár měsíci, ačkoli směrnice byla schválena již před pěti lety. Vysoké náklady na přípravu ke zkouškám (například v Belgii dosáhly 3000 až 6000 €) výrazně zatíží hospodaření především menších a nových firem. Problematická je také nedotažená harmonizace testů, u nichž existují značné rozdíly mezi náročností teoretických otázek a praktických zkoušek.

„Místo pozitivního vlivu se v důsledku řady nedostatků stane z osvědčení o profesní způsobilosti další problém. Odvětví se bude muset vypořádat s novými a vysokými finančními překážkami. Očekáváme proto, že Evropská unie a vlády členských zemí poskytnou školicím střediskům při realizaci celého systému pomoc,“ uvedl generální pověřenec IRU u Evropské unie Michael Nielsen.

n

www.iru.org

spinner