26. února 2009
Systém elektronického mýtného vykazuje i po dvou letech nedostatky, které dopravcům komplikují práci. Minulý týden to prohlásil generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Špryňar.
Za jeden z těchto nedostatků označil skutečnost, že dopravci se mohou jen obtížně dopát-rat, zda byly veškeré jejich platby řádně uhrazeny. „Může se například stát, že nefunguje palubní jednotka nebo některá kontrolní brána, a dopravci, byť jsou zákazníky mýtného systému, mají dnes jen omezenou možnost zjistit, zda mají na mýtném nějaké nedoplatky. A když už se jim případný nedoplatek podaří zjistit, musejí jet i sto kilometrů do kontaktního centra v krajském městě jen proto, aby uhradili dlužnou částku třeba v řádu dvaceti Kč,“ uvedl Martin Špryňar. „Ohlédneme-li od zbytečných emisí a ztráty času, utratí tak mnohem více peněz, než kolik ne vlastní vinou dluží. A navíc nejde jen o mrhání finančních prostředků a ztrátu času na straně dopravců, ale i na straně Hospodářské komory ČR, která toto zajišťuje,“ řekl dále. „Rádi bychom, aby se tato praxe již konečně změnila,“ zdůraznil.
Problémy stále nikdo neřeší
S problémy se stávajícím systémem elektronického mýtného se potýkají nejen kamionoví dopravci, ale také společnosti zajišťující dopravu osob. „Řidič – jak kamionu, tak autobusu – je dnes povinen při poruše jednotky okamžitě sjet k nejbližšímu distribučnímu místu (většinu se nachází u čerpací stanice), tam nahlásit poruchu jednotky a vyměnit ji. Ovšem pokud se tak stane v případě autobusu plného cestujících, lze si dobře představit, jak budou pasažéři na takové zdržení reagovat. A přitom takové případy lze velice snadno legislativně ošetřit. Bohužel ani po dvou letech zde stále není vůle kompetentních orgánů,“ dodal Martin Špryňar.
(lan)