Provozní náklady

Slevy na mýtné se připravují, profesionální nafta zatím ne

„S premiérem Mirkem Topolánkem jsme se 11. září dohodli na určitém modelu slev na mýtném, ale k dohodě o zavedení profesionální nafty zatím nedošlo,“ uvedl minulý týden generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Špryňar. Ekonomický balíček podle něj nesouvisel s otázkou pátečních zákazů jízd, které dopravci s premiérem rovněž projednávali (viz DN 38/08).

Model slev na mýtné podle Martina Špryňara vychází ze zahraničních zkušeností i z legislativy Evropské unie, která dovoluje maximální možnou slevu ve výši 13 procent. Návrh počítá s tím, že slevy se budou přiznávat nikoli firmě, ale konkrétním vozidlům na základě měsíční fakturace. „Navržena jsou čtyři pásma.

U prvního, bez slevy, se počítá s měsíční fakturací do jednoho tisíce Kč. Od jednoho do 2,5 tisíce Kč by měla být sleva šest procent, od 2,5 do pěti tisíc Kč deset procent a nad pět tisíc Kč měsíčně, tedy zhruba od 60 tisíc Kč zaplaceného mýtného ročně, by byla přiznávána maximální třináctiprocentní sleva,“ uvedl Martin Špryňar.

Co se týče stanovení termínu pro zavedení jednotné evropské měny v České republice, které patří k dalším požadavkům silničních dopravců, Sdružení ČESMAD Bohemia podle Martina Špryňara chápe, že se jedná o složitější problematiku a se sdělením závazného data nepočítalo. „Je ale jistě dobře, že premiér cítí tlak, že nepřijetí eura může likvidovat české exportéry a dopravce,“ řekl.

Různé možnosti výpočtu daně

Naopak nespokojeni jsou dopravci s tím, že se zatím nepodařilo dospět k dohodě ohledně zavedení profesionální nafty, a hodlají přezkoumat důvody, proč snížení spotřební daně na úroveň, kterou dopravci požadují, není údajně možné. „Analýza zpracovaná pro pana premiéra se odvolává na to, že Česká republika by sice profesní naftu zavést mohla, ale nemůže snížit spotřební daň pod úroveň, která v zemi platila ke dni vstupu do Evropské unie. Pokud bychom vycházeli z jejího vyjádření v korunách, byl by náš požadavek asi skutečně neprůchodný. Na druhou stranu platí, že česká sazba se tvořila přepočtem na tehdejší minimální sazbu 302 € na 1000 litrů. Pokud bychom ji přepočetli kurzem ze září loňského roku, který je pro tento výpočet výchozí, dostali bychom se již na 361 €,“ uvedl Martin Špryňar.

Ve studii byly podle něj zmíněny také velké dopady na státní rozpočet. „Nikdo dnes nedokáže přesně odhadnout, jak velký podíl nafty spotřebovávají profesionální dopravci a jak velký podíl individuální doprava, takže tyto odhady jsou poněkud zavádějící. Myšlenky na zavedení profesní nafty se tedy ještě nevzdáváme, ale není to záležitost, kterou bychom chtěli tuto chvíli nějak hrotit,“ uzavřel Martin Špryňar. ¨

¨¨(lan)

spinner