Kapsch postavil na dálnici D1 první mýtnou bránu

Silniční doprava

Rakouská společnost Kapsch v polovině července postavila na 33,7. kilometru dálnice D1 ve směru z Prahy na Brno první mýtný portál. Na projektu výstavby elektronického mýtného systému v České republice se až z 80 procent podílejí české firmy. Minulý týden to na tiskové konferenci v Praze uvedl generální ředitel společnosti Kapsch TrafficCom C & R Karel Feix. „K našim nejvýznamnějším partnerům patří firma AŽD Praha, která je integrátorem pro celou činnost na dálniční a silniční infrastruktuře, dále se jedná o Stavby silnic a železnic, Eltodo, Cross Zlín a Metroprojekt, který je naším hlavním projekčním partnerem,“ uvedl Karel Feix. Další česká společnost PVT se na projektu podílí coby vývojář softwarové aplikace určené speciálně pro tento projekt. Stavba první brány probíhala v sobotu 15. července za plného provozu a trvala pouze několik hodin. Samotná instalace ramene mýtné brány, pro kterou bylo nutné dočasně zastavit provoz, si podle Karla Feixe vyžádala pouhých 17 minut. V Rakousku přitom bylo při stavbě mýtných bran dosaženo nejlepšího času 15 minut, avšak za celou výstavbu, uvedl ředitel české pobočky Kapsche. Na celkové délce 970 kilometrů dálnic a rychlostních silnic, na kterých bude mýtný systém provozován, by mělo do tří měsíců stát 178 mýtných bran. To si podle Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) vyžádá také stejný počet drobných uzavírek. „Omezení dopravy nebude nutné s výjimkou instalace ramene mýtné brány, v takovém případě bude doprava zastavena na přibližně patnáct minut. Tyto operace se budou dít v době nejmenšího provozu, tedy například v noci, za asistence pracovníků ŘSD ČR a Policie. Doufáme, že veřejnost a řidiči tato nutná omezení pochopí,“ uvedl ředitel ŘSD Petr Laušman. Všechny „mýtné uzavírky“ budou mít speciální viditelné označení. Informace o uzavírkách by měli řidiči nalézt na webových stránkách ministerstva dopravy. Pokud realizace první fáze projektu za proklamovaných devět měsíců skončí, mělo by se podle Karla Feixe jednat o světový rekord v rychlosti provedení takovéhoto druhu a rozsahu stavby. Zbývající část z celkové délky 2100 kilometrů (silnice první třídy) by měla být zpoplatněna až od začátku července příštího roku. Zpoždění projektu negativně ovlivnilo pozdní uzavření smlouvy s dodavatelem systému a způsobené průtahy, které vyvolala odvolání společností, jež v tendru neuspěly. (jet)

spinner