Scania představila novou řadu pohonných ústrojí Euro 3, 4 a 5

Scania

Při akci s názvem Scania EuroDrive představil švédský výrobce Scania v září v belgických Ardenách odborným novinářům novou řadu pohonných ústrojí splňujících emisní limity Euro 3, 4 a 5, nové prvky přispívající k vyšší bezpečnosti provozu a lepšímu využití vozidel a rozšířenou nabídku svých služeb pro správu vozového parku. Nové motory Scania vyvíjela tak, aby byly v souladu s novou řadou převodovek. Díky plynulému odstupňování výkonů od 169 kW (230 k) do 456 kW (620 k) a dostatečné nabídce převodovek dnes výrobce může zákazníkům nabízet pohonné ústrojí pro jakékoli aplikace vyhovující i normě Euro 5.

Vrchol nabídky – motor V8 Nejsilnější motor z řady V8 má výkon 456 kW (620 k) a točivý moment 3000 Nm, který si udržuje v širokém a využitelném pásmu otáček. Podle výrobce vykazuje příznivé provozní charakteristiky a dobrý výkon při jízdě do kopce. Limitů normy Euro 4 dosahuje pomocí systému SCR. Motory Euro 3 (426 kW; 580 k) a Euro 4 (412 kW; 560 k) mají točivý moment 2700 Nm, takže se budoucí provozovatel vozidla může rozhodovat nikoli podle výkonu motoru, ale podle požadavků na emisní limity. Motor s výkonem 368 kW (500 k) má v provedení Euro 3 a 4 točivý moment 2400 Nm, ve verzi Euro 5 pak 2500 Nm. Celkem je tedy k dispozici šest pohonných jednotek V8. Všechny nové motory Euro 4 a 5 mají novou křivku točivého momentu s rychlejším nárůstem a širším rozsahem nejvyšších hodnot. U všech motorů V8 se vstřikování paliva uskutečňuje prostřednictvím systému Scania PDE. Pro dosažení limitů norem Euro 4 a 5 je využit systém SCR. Motory V8 lze kombinovat se všemi variantami kabin Scania řady R včetně denních. Motory V8 v provedení Euro 4 se začnou vyrábět na objednávku v únoru, v provedení Euro 5 v květnu příštího roku.

Hospodárné jedenácti a dvanáctilitrové motory Řadové šestiválcové motory poskytují výkon 250 kW (340 k), 280 kW (380 k), 309 kW (420 k) a 345 kW (470 k), což odpovídá požadavkům na motorizaci jak pro dálkovou dopravu, tak většinu stavebních aplikací. Výkony motorů v provedení Euro 4 a 5 se neliší od verzí Euro 3, zlepšení však doznaly (díky novému průběhu křivky točivého momentu) jejich provozní charakteristiky. Změna objemu z jedenácti na dvanáct litrů umožnila u motorů Euro 4 o výkonu 250 kW (340 k) a 280 kW (380 k) zvýšit hodnotu točivého momentu o 100 Nm na 1700, respektive 1900 Nm. Stejně jako u nových motorů V8 byl i v tomto případě rozšířen rozsah nejvyšších hodnot točivého momentu, který narůstá rychleji. Větší měrný objem také umožňuje lépe recyklovat výfukové plyny a dále zlepšovat provozní vlastnosti motoru. Vstřikování paliva zajišťuje u všech dvanáctilitrových motorů systém Scania HPI, zatímco u jedenáctili­trových systém Scania PDE. Limitů Euro 4 dosahuje Scania pomocí systému EGR, pro požadavky Euro 5 využívá systému SCR. Výroba motoru Euro 4 byla na objednávku zahájena již v září, motory Euro 5 se začnou vyrábět příští rok v únoru.

Devítilitrové motory Nový pětiválcový motor o objemu devíti litrů Scania uvedla na trh loni a nabízí jej ve třech výkonových verzích – 169 kW (230 k), 198 kW (270 k) a 228 kW (310 k). Dostatečný točivý moment poskytuje již při nízkých otáčkách, což snižuje potřebu řazení, zvyšuje plynulost jízdy a vede k nižší spotřebě paliva. V tomto případě je systém ERG využit nejen pro dosažení limitů normy Euro 4, ale také – v upravené verzi motoru Euro 4 s výkonem 198 kW (270 k) pro městské autobusy – i pro splnění požadavků normy Euro 5. Devítilitrové motory se instalují jak do vozidel pro rozvážku (výkon 169, 198 a 310 kW), tak pro stavební sektor (výkon 198 a 228 kW) i dálkovou dopravu (výkon 228 kW). Jsou určeny pro vozidla s ucelenou škálou kabin P a R včetně dvou nových verzí kabiny řady P CrewCab.

Kombinace systému EGR a SCR Zavedení nové normy Euro 6 se očekává kolem roku 2012. Podle pracovníků Scanie je pravděpodobné, že dojde ke sjednocení testovacích metod na mezinárodní úrovni, minimálně mezi Evropou a Severní Amerikou. Úrovně emisí budou pravděpodobně vycházet z normy EPA 10, která v USA začne platit od roku 2010. Společnost Scania předpokládá, že pro dosažení požadavků normy Euro 6 využije kombinace systémů EGR a SCR.

Nové převodovky Během příštího roku Scania po patnácti letech kompletně obmění řadu převodovek, které se tak stanou součástí nových optimalizovaných hnacích ústrojí. Přestože se konstruktérům podařilo zvýšit schopnost přenosu točivého momentu, hmotnost převodovky byla snížena – v závislosti na jejím uspořádání – až o 69 kg. Nová řada převodovek má plně integrované systémy Scania Retarder a Scania Opticruise. Spolu se zavedením nových převodovek se u všech vozidel Scania zvyšuje také tloušťka obložení spojky, a to ze tří na pět milimetrů. Zároveň se snižuje síla nutného tlaku na spojkový pedál o 25 procent. Masivnější konstrukce a integrované pomocné systémy přispívají ke zvýšení spolehlivosti a umožnily také zkrátit dobu údržby o 15 procent a prodloužit intervaly pro výměnu oleje o 50 procent; počet součástek se snížil o 10 procent. Výroba převodek s dělenými stupni (12– a 12+2stupňových) bude zahájena v květnu a převodovek s měnitelnými stupni (8– a 8+1stupňových) v říjnu příštího roku. V květnu příštího roku Scania také zahájí výrobu nové šestistupňové převodovky, která je v kombinaci s devítilitrovými motory o výkonu 169 kW (230 k) a 198 kW (270 k) určena pro rozvážková vozidla řady P 4×2 s celkovou hmotností 18 tun.

Pro větší bezpečnost Scania již tradičně klade velký důraz na bezpečnost provozu a pro nová vozidla nabízí řadu zajímavých bezpečnostních prvků. Patří mezi ně například nové indikátory zapnutí bezpečnostního pásu, elektronický stabilizační systém ESP pro různé konfigurace pohonu, kontrola zastavení v kopci (tzv. hill-hold), brzdový asistent pro nouzové brzdění, nový indikátor zapnutí parkovací brzdy, upozornění na sníženou účinnost brzd v důsledku extrémních teplot či na nadměrnou spotřebu vzduchu.

Služby pro fleet management Od letošního října Scania rozšiřuje svou řadu služeb pro správu vozového parku. Koncepce nového komunikačního systému založeného na GPRS umožňuje bezpečnou a spolehlivou komunikaci na území celé Evropy, a to za pevnou cenu. Otevřená architektura systému dovoluje integraci s již existujícími administrativními systémy zákazníka, instalovaným softwarem třetích stran a obdobnými zařízeními různých značek v celé flotile dopravce. Všechny palubní počítače mají rozměrnou dotykovou obrazovku a jsou založeny na jednotné robustní platformě. Scania tyto své služby a produkty připravila podle potřeb tří hlavních zákaznických skupin – jsou ušity na míru jak pro velké firmy s více než deseti vozidly, tak pro speciální odvětví (jako například doprava dřeva či hasiči) či řidiče-majitele vozidel. Služby lze také doplňovat postupně – dopravce může začít například navigací a posléze ji rozšířit o systémy pro zjednodušení procesu zpracování objednávky, fakturace či mzdové agendy.

Představení v provozu Všechny novinky Scania představila i v praktické rovině – na parkovišti před Euro Space Centre byl připraven reprezentativní průřez vozidly Scania – od rozvážkových přes stavební až po těžké soupravy s návěsy a přívěsy. Pro doplnění nabídky Scania přistavila i hasičské vozidlo a kapotový tahač Scania T, jehož výrobu již zastavila. K testovacím jízdám byly připraveny různé trasy zahrnující jak rovné dálniční úseky, tak úzké venkovské silnice, na nichž bylo možné si vyzkoušet jízdní vlastnosti jednotlivých vozidel v běžném silničním provozu. Potvrdilo se, že jízdní vlastnosti jednotlivých vozidel plně odpovídají jejich určení a motorizaci. Dostatek pohodlí v kabině, snadné ovládání vozidla, nízká vnitřní hlučnost, to vše přispívalo k příjemnému dojmu z jízdy, který nemohlo zkazit ani deštivé počasí. (lan)

spinner