28. února 2014

Společnost Scania uvedla ve svém Technickém centru ve Švédsku do provozu klimatický aerodynamický tunel. Výrobce zde nyní testuje, nakolik si vozidla poradí i s extrémními výkyvy počasí v různých zemích. „Jde o první klimatický aerodynamický tunel v Evropě přizpůsobený pro velká nákladní vozidla a autobusy a pravděpodobně i jediný na světě,“ řekl v lednu projektový manažer Lars Hult.
Tunel nabízí výrobci několik výhod. Zimní testy mohou probíhat uprostřed léta a není třeba převážet modelová vozidla na místo se správným klimatem. Scania se kromě toho nemusí spoléhat na nepředvídatelnost počasí. Toto zařízení sehraje důležitou roli při zdokonalování budoucích vozidel v oblasti spotřeby paliva, delší provozuschopnosti a nižší úrovně hluku a emisí, neboť tyto parametry se dají měřit a analyzovat v různých klimatických podmínkách. Komplexní testování zaručí ještě vyšší kvalitu. Dokonce se mohou zkrátit již nyní krátké časy vývoje nových produktů. „Možnost opakování je obrovskou výhodou,“ uvedl Lars Hult. „Můžeme testovat znovu a znovu ve zcela stejných podmínkách, dokud nezískáme výsledky, které potřebujeme. To by se v reálném prostředí nedalo,“ dodal.
Každé testování v klimatickém tunelu trvá minimálně jeden den a maximálně týden. Po přípravě ve velké přípravné hale se vozidlo zaveze do testovací komory. Poté je zaparkováno na válce – jeden pro každou sadu kol, aby bylo možné simulovat rychlost do 100 km/h, což je pro mnohá nákladní vozidla a autobusy horní hranice. Na začátku přední části komory se nachází obrovská vzduchová tryska s plochou 13 metrů čtverečních, která vyfukuje vzduch na vozidlo. V případě potřeby tryska vystřikuje i sníh nebo déšť.
(lan)