Renault Trucks během tří let kompletně obnovil svůj výrobní program

Renault Trucks

V rekordně krátké době pouhých tří let dokázal francouzský výrobce Renault Trucks kompletně obměnit celý svůj výrobní sortiment. K prezentaci všech výsledků letos dovršeného impozantního modernizačního programu si společnost, která se programově profiluje jako výrobce nejširší palety užitkových vozidel, musela v dubnu pronajmout celou halu lyonského výstaviště Eurexpo. „Jako odborník na všechny sektory trhu silniční dopravy si Renault Trucks dal za cíl splnit i ty nejspecifičtější požadavky profesionálních dopravců a rozhodujícím způsobem tak přispět k jejich úspěchu. Nová technika v segmentu dodávkových, rozvážkových, stavebních i dálkových vozidel jim umožní pracovat efektivněji a pohodlněji,“ řekl při prezentaci prezident společnosti Stefano Chmielewski. Aby stihnul inovovat celou produktovou řadu od nejlehčích vozidel s celkovou hmotností 2,8 tuny až po nejtěžší tahače, musel Renault Trucks v posledních třech letech s další novinkou přicházet každého půl roku. Předloni celý proces zahájila obměna dodávkové řady s modely Master a Mascott a loni následovala vozidla pro dálkovou dopravu Magnum a Premium Route. Letos se pak celý modernizační proces dostal do strhujícího finále: nová rozvážková řada v podobě modelů Midlum a Premium Distribution, inovovaná stavební řada s modely Kerax a Premium Lander, nové motory splňující normy Euro 4 a Euro 5, nové podvozky i kabiny – to vše bylo součástí lyonské prezentace. Ani česká premiéra všech novinek na sebe nenechá dlouho čekat – čeští zákazníci se budou moci s ucelenou novou nabídkou produktů a služeb Renault Trucks seznámit již příští týden na rozsáhlé expozici značky na brněnském veletrhu Autotec. Nová rozvážková řada: výkonnost a všestrannost. Na čelném místě expozice budou bezpochyby oba reprezentanti nové rozvážkové řady – lehčí model Midlum (podvozek od 7,5 do 18 tun) a masivnější Premium Distribution (podvozek a souprava s tahačem od 18 do 26 tun). Oba modely s harmonizovaným vnějším vzhledem se navzájem doplňují a pokrývají všechny možné (a možná i některé nemožné) požadavky, které dopravci v tomto segmentu trhu vznášejí. Na výrobu nové distribuční řady se závod Renault Trucks v normandském Blainville sur Orne podle ředitele rozvážkové řady Renault Trucks Gérarda Frumillona připravoval celkem čtyři roky. Vedle celkové investice ve výši 200 milionů € Renault Trucks do vývoje vložil i 920 tisíc hodin práce a dalších 230 tisíc hodin náročných provozních zkoušek, při nichž vozidla urazila vzdálenost kolem čtyř milionů kilometrů. Velkou pozornost věnoval testům novinek také přímo u dopravců. V obou vozidlech je prakticky vše nové od kabiny přes motor až k podvozku a brzdovému systému. Nové kabiny Midlumu a Premium Distribution (ve třech provedeních včetně „spací“ a třech úrovních výbavy Authentique, Aliance a Privile`ge) nabízejí nový, moderní interiér a novou ergonomickou palubní desku. Z nových prvků lze za všechny jmenovat například nové umístění řadicí páky a ruční brzdy (nyní jsou zabudovány v palubní desce), digitální tachometr či nové odkládací prostory. Zcela nová je i motorizace. Midlum pohání buď čtyřválcový pětilitrový motor DXi 5 o hmotnosti 480 kilogramů ve výkonových verzích 118 kW (580 N.m), 140 kW (680 N.m) a 158 kW (800 N.m) nebo šestiválcový motor DXi 7 o objemu sedmi litrů a výkonu 177 kW (920 N.m), respektive 206 kW (1050 N.m). Premium Distribution výrobce dodává buď rovněž s motorem DXi 7 (i o výkonu 239 kW) nebo s inovovaným šestiválcovým motorem o objemu 11 litrů s označením DXi 11 ve výkonových variantách 270 kW (1735 N.m), 295 kW (1900 N.m) a 331 kW (2140 N.m). Všechny nové motory se systémem vysokotlakého vstřikování common rail splňují emisní normu Euro 4 (případně již i Euro 5) a v rámci celokoncernové spolupráce je vyvinula divize Volvo Powertrain. Pro splnění přísnějších nových emisních limitů Euro 4 (od října letošního roku) a Euro 5 (od roku 2009) Renault Trucks stejně jako většina ostatních výrobců zvolil technologii selektivní katalytické redukce (SCR), při níž oxidy dusíku (NOx) chemicky reagují s redukčním činidlem na bázi močoviny (s komerčním označením AdBlue). K výraznému snížení objemu emisí ovšem přispívá také dokonalejší spalovací proces, díky němuž se zvyšuje výkon vozidla a snižuje spotřeba paliva – oproti motorům splňujícím normu Euro 3 až o pět procent. Nové Premium Distribution je vybaveno nádržemi na AdBlue o objemu 40 až 125 litrů, nádrže menšího Midlumu mohou pojmout 20 nebo 50 litrů AdBlue. Rozsáhlý výběr převodovek byl u Midlumu rozšířen o dvě nové na celkem čtyři manuální a dvě samočinné převodovky, u modelu Premium Distribution si mohou zákazníci vybírat ze tří manuálních a jedné samočinné převodovky, ve spojení s motorem DXi 11 se mohou vedle pěti manuálních přiklonit i ke dvěma automatizovaným převodovkám Optidriver+. Inovace celé rozvážkové řady pak uzavřely modernizované podvozky a podle Gérarda Frumillona nejlepší brzdový systém na trhu v podobě nové generace elektronicky řízených brzd EBS 5 (u Premium Distribution i s odlehčovací brzdou Opti-brake). Odbyt by měla zajistit vedle spolehlivosti a hospodárnosti nových modelů i bohatá nabídka nejrůznějších konfigurací připravených pro snadnou instalaci nástavby, a v neposlední řadě také snížení nákladů na údržbu v průměru o 15 procent. „Podle výsledků testů u zákazníků máme nejlepší produkt na trhu,“ je přesvědčen Gérard Frumillon. Od obou novinek si Renault Trucks slibuje přinejmenším upevnění pozice evropské čtyřky. V tomto významném a velmi diverzifikovaném segmentu trhu, který generuje 40 procent tržeb všech výrobců vozidel nad šest tun, si ji udržuje s tržním podílem 12,6 procenta. Nové zákazníky si ovšem společnost hodlá získat nejen špičkovými technickými produkty, ale také rozsáhlou nabídkou moderních poprodejních služeb. Vedle nepřetržité asistenční služby jim nabízí například údržbu a opravy na základě smlouvy Start & Drive či Mobility Go24, díky níž mají záruku, že budou v případě jakékoli poruchy pojízdní do dvanácti hodin. V centru pozornosti francouzského výrobce stojí také respekt vůči řidičům a životnímu prostředí (v závislosti na modelu a segmentech jsou již vozidla Renault Trucks z více než 90 procent recyklovatelná) a neustálé úsilí o zvyšování bezpečnosti. Luboš Spálovský

spinner