Renault Trucks představil inovovaný Renault Premium Long Distance

Renault Trucks

Francouzský výrobce Renault Trucks dokončuje modernizaci svého výrobního sortimentu, kterou v letech 2003 a 2004 zahájil obměnou modelů Master a Mascott. Letos tempo dále zrychlil – po únorové prezentaci inovace své vlajkové lodi – těžkého tahače Magnum (viz DN 11/05) – již v polovině září v Lyonu představil také obnovený model vozidla pro dálkovou dopravu v nejvyšší hmotnostní kategorii – Premium Long Distance. Proměna jeho vozidel pro dopravu na střední a dlouhé vzdálenosti je tak završena. Premium francouzský výrobce uvedl na trh v roce 1996 a od té doby jich prodal více než sto tisíc kusů. V podobě nového modelu, na jehož vývoj věnoval celých 200 milionů €, reagoval na nejnovější požadavky kladené na dopravu, dopravce i řidiče. „Zlepšili jsme jeho spolehlivost, hospodárnost, pohodlí i bezpečnost jízdy, ale naším hlavním heslem při vývoji nového vozidla byla výkonnost,“ řekl při prezentaci v Lyonu highway range produkt/business manager Renault Trucks Jacques Hernandez.

Optimalizovaná spotřeba paliva K výkonnosti přispívá především nový výkonný motor o obsahu 10,8 litru s označením DXi 11, který byl vyvinut speciálně pro Renault Trucks. Propůjčuje vozidlu lepší „odpich“ a současně podle Renault Trucks snižuje spotřebu paliva ve srovnání se „starým“ pre-miem až o pět procent. Renault Trucks jej stejně jako nový motor pro magnum vyrábí v moderním, teprve loni otevřeném závodě na výrobu motorů ve Vénissieux u Lyonu. Klasický přeplňovaný, kapalinou chlazený vznětový šestiválec vybavený mezichladičem stlačeného vzduchu a elektronicky řízeným vstřikováním paliva je postaven v řadovém uspořádání s vrtáním a zdvihem 123×152 mm. S třemi výkonovými verzemi (240, 279 a 321 kW) v emisní třídě Euro 3 může uspokojit všechny potřeby dopravců, ať již v mezinárodní, vnitrostátní nebo regionální nákladní dopravě. Verze Euro 4 a 5 hodlá Renault Trucks uvést na trh v březnu nebo dubnu příštího roku. Nové Premium Long Distance Renault Trucks vybavuje podle výkonu motoru pěti osmistupňovými manuálními převodovkami ZF s řazením ve schématu dvojitého H, které zvyšuje přesnost a jednoduchost ovládání a pohodlí řidiče při řazení, a posilovačem řazení Servoshift. Ke zvyšování hospodárnosti jízdy při ručním řazení slouží i elektronický program optimalizace řazení Driving Monitoring. Pro všechny motorizace lze použít také lehkou a kompaktní dvanáctirychlostní automatickou převodovku OptiDriver II, která (podle Renault Trucks nejrychleji na trhu) sama volí a řadí nejvhodnější převodový stupeň odpovídající aktuálním podmínkám. Řídicí prvky automatické převodovky jsou nově umístěny na volantu. Motor DXi 11 je standardně vybaven motorovou brzdou s maximálním výkonem 135 kW při 2100 ot.min-1. Na přání dodávaná odlehčovací brzda Optibrake kombinuje klasickou výfukovou brzdu s integrovanou kompresní motorovou brzdou a nabízí ještě vyšší úroveň bezpečnosti s mimořádným zpomalovacím výkonem 275 kW při 2300 ot.min-1 na jedno kolo. Dalším doplňkovým vybavením je vícestupňový kapalinový odlehčovací systém Intardér o výkonu až 500 kW (pro vozidla s manuální převodovkou) nebo kapalinový retardér Voith se stejným výkonem (ve spojení s automatickou převodovkou Optidriver II). Kotoučové brzdy, Optibrake, výfuková brzda a retardéry, plus ABS, EBS a ESP poskytují novému Premium Long Distance optimální brzdné vlastnosti, a tedy vyšší bezpečnost.

Kabina řidiče Kabina řidiče doznala řadu změn viditelných zvenčí – nové jsou mřížka chladiče, zaoblené rohy, odstřikovací lišty, nárazník, sluneční clony a zpětná zrcátka. Daleko výraznější je však inovace interiéru, a to ve všech třech jeho konfiguracích – Alliance, Privilége i Excellence. Interiér spací kabiny je světlý a přívětivý, redesignovaná palubní deska nese antireflexní displej s na trhu ojedinělou světelnou indikací rychlosti a elektronický maticový displej zobrazující všechny důležité informace. Navíc poskytuje také dostatek úložných prostorů, včetně například i klimatizací chlazené schránky na nápoje. Nová kabina se odlišuje i řadou detailů – držáky na pohárky a snímatelným popelníkem, úložným prostorem na papír formátu A4 nebo vyvýšenou poličkou na televizní přijímač na straně spolujezdce. Pohodlné lůžko nabízí plochu 2022×780 milimetrů. Příjemnou atmosféru v kabině dotváří klimatizace, elektrický ventilátor ve střeše, vyhřívané sedačky řidiče i pasažérů, nezávislé topení vozidla, CD měnič na pět disků, lednička a další vybavení.

Široké možnosti použití Ve verzích tahač 4×2, pevná nástavba 4×2, pevná nástavba 6×2 a posunovací tahač 6×2 nabízí Premium Long Distance takové bohatství konfigurací, že může uspokojit potřeby prakticky každého dopravce. S třinácti typy rozvorů tuhých náprav v rozmezí od 3700 do 6800 milimetrů nyní poskytuje větší možnosti nástavkářům.

Hlavní trumfy Hlavními trumfy nového modelu je vyšší účinnost díky novým motorům, které by měly mít v průměru o 3,5 % nižší spotřebu pohonných hmot, nejvyšší užitečné zatížení na trhu (podle údajů Renault Trucks o 300 kilogramů vyšší než u srovnatelných konkurentů) a mimořádně účinný brzdný systém. „Zpětná vazba od zákazníků, kteří dostali možnost vozidlo testovat, byla vynikající. Naším cílem je dosáhnout ročního odbytu 14 tisíc vozidel ročně,“ řekl Jacques Hernandez. Na český trh bylo nové premium oficiálně uvedeno v září. Jeho čistá cena by měla být v celé Evropě o pět procent vyšší než cena dosavadního modelu. Luboš Spálovský www.renaulttrucks.cz

spinner