Polsko

Plány na nové dálnice zatím zůstávají na papíře

Plány Polska na nové kilometry dálnic zatím zůstávají jen na papíře. Přesto se polské ministerstvo infrastruktury nevzdává naděje na dodržení loni ohlášeného programu rychlého rozvoje dálniční sítě v zemi. Na přelomu února a března to potvrdil místo-předseda polské vlády a ministr infrastruktury Marek Pol.

Vládní program rozvoje dálniční sítě předpokládá do konce roku 2005 zmodernizování nebo dokončení výstavby 550 kilometrů dálnic a 200 kilometrů rychlostních silnic. Dalších 500 kilometrů dálnic a 200 kilometrů rychlostních tras by v té době mělo být ve výstavbě. Náklady na realizaci záměru mají do roku 2005 dosáhnout 36,8 miliardy PLN, tedy zhruba 348 miliard Kč.

Od vyhlášení smělého plánu sice polské stavební firmy dokončily stavbu pouhých šesti kilometrů nové dálnice, ale do konce letošního roku by podle ujištění vicepremiéra mělo přibýt nejméně dalších sedmdesát kilometrů.

„Program výstavby dálnic je na dobré cestě,“ konstatoval Marek Pol. Zdůraznil, že realizace plánů resortu na výstavbu nových dálnic a rychlostních silnic není v čase rovnoměrně rozložena, jinak však „není žádný důvod k panice“. Už příští rok by stavební firmy měly předat k užívání na 140 kilometrů a v roce 2005 dalších 250 kilometrů nových dálnic, řekl vicepremiér.

Za pomalejším rozjezdem smělého vládního programu stojí nedostatek prostředků ve státním rozpočtu a také zdlouhavé jednání parlamentu o dvou zákonech, které mají výstavbu dálnic urychlit. První z nich předpokládá zavedení poplatků za užívání polských pozemních komunikací, druhý by měl umožnit snadné vyvlastnění pozemků, po nichž by dálnice měly v budoucnosti vést. Oba předpisy by měly vejít v platnost už v polovině letošního roku.

Daleko k ideálu

Polská silniční síť má zatím daleko k ideálu. Převážná většina z hlavních komunikací vyžaduje okamžitou kompletní rekonstrukci, o lokálních cestách ani nemluvě. Nyní se za její užívání má navíc platit. Polští řidiči jsou pobouřeni, ministerstvo infrastruktury však s prodejem dálničních známek spojuje jedinou naději na zajištění rychlejší rekonstrukce a další výstavby silniční sítě.

„Pokud by ty prostředky (na výstavbu a rekonstrukce) bylo možné získat z rozpočtu, moji předchůdci by to již dávno učinili,“ obhajoval záměr zavedení silničních poplatků Marek Pol.

Polští silničáři v současnosti pečují o zhruba 18 tisíc kilometrů hlavních silnic a 268 kilometrů dálnic. Od konce druhé světové války země postavila 149 kilometrů dálničních úseků. Více než sto kilometrů dálnic pochází ještě z předválečné doby. Většina těchto tras již potřebuje kompletní rekonstrukci. (čtk)

spinner