Ing. Dušan Blaško pro DN

Nový Volkswagen Transporter má výrazně nižší spotřebu

Německý výrobce Volkswagen tento týden ve většině evropských zemí včetně České republiky spouští reklamní kampaň na podporu nového užitkového vozidla Transporter. O novince a o dalších plánech importéra na letošní a příští rok jsme při této příležitosti hovořili s vedoucím divize Volkswagen Užitkové vozy společnosti Import Volkswagen Group, s. r. o., Ing. Dušanem Blaško.

„Čím se nový Volkswagen Trans-porter liší od svého předchůdce?“

„Ač se o inovovaných modelech často hovoří jako faceliftech, v případě Transpoteru, který nyní přichází na trh, toto slovo vůbec nereflektuje to, co se změnilo. Výrazné změny jsou patrné jak v exteriéru, tak v interiéru. Zcela přepracovaná příď stejně jako záď s novým provedením koncových světel korespondují s koncernovou designovou DNA Volkswagen. Ta je ostatně nepřehlédnutelná i v interiéru – usednete-li do vozidla, ihned je patrné, že řada prvků je shodná s kabinami osobních vozidel.

A co je velmi důležité, k velkému posunu došlo v pohonném ústrojí. Zatímco předchozí verze byla poháněna pětiválcovými motory TDI o objemu 1,9 a 2,5 litru, nyní je transporter osazen novým dvoulitrovým motorem se vstřikováním common rail. K dispozici jsou výkonové verze 62 kW (84 k), 75 kW (102 k), 103 kW (140 k) a 132 kW (180 k). Dvoulitr o výkonu 103 kW je vybaven turbodmychadlem s proměnlivou geometrií lopatek a verze o výkonu 132 kW využívá dvojitého přeplňování biturbem, což je unikát, který v této kategorii nenabízí žádná jiná automobilka.“

Nové motory jsou spojeny i s novými převodovkami. Především přibyla převodovka DSG, která je k dis-pozici u osobních vozidel – sedmi-stupňová s dvojitou spojkou. Navíc ji lze použít i u vozidel s pohonem všech kol obchodně označovaných jako 4Motion.

Mohu proto říci, že to, co dnes máme v nabídce – takovou kvalitu, nenabízí v tomto segmentu žádný jiný výrobce.“

„Co změna motorizace přinese uživatelům vozidla?“

„Přínos pro uživatele spočívá především v tom, že nové motory jsou tišší, mají větší výkon, v závis-losti na typu motoru výrazně nižší spotřebu – o 1,5 až 1,9 litru na 100 kilometrů – a pochopitelně i nižší emise, plně v souladu s normou Euro 5. To jsou přednosti, které by zákazníka měly přesvědčit, že současná užitková vozidla Volkswagen po technické stránce, ale i co se týče luxusu typického pro osobní vozidla, odpovídají těm nejnáročnějším požadavkům na moderní dopravní techniku. Navíc naše modely mohou být vybaveny například asistentem pro hlídání bočního odstupu, asistentem pro jízdu v jízdním pruhu, couvací kamerou a řadou dalších bezpečnostních prvků. Otázka ESP je vyřešena tak, že dnes tento stabilizační systém máme již v sériové výbavě, a to i s asistentem pro rozjezd do kopce.“

„Jaký bude rozdíl v ceně mezi předchozím a novým modelem Transporter?“

„Rozdíl v ceně se bude pohybovat, v závislosti na verzi, od 1,5 do tří procent. Ale abych byl konkrétnější – u nového modelu Transporter začíná naše nabídka u verze Economy, což je skříňová verze s motorem o výkonu 62 kW, a u ní startujeme na 419 tisících Kč. Na opačném pólu celé škály různých verzí je pak plně vybavená osobní verze Multivan HIGHLINE s cenou pohybující se kolem 1,5 milionu Kč včetně DPH.“

„Do roku 2010 vstupujete s novým modelem. Jaké prodejní výsledky od něj očekáváte?“

„Naše plány rozhodně nejsou minimalistické. Zatímco loni jsme v České republice prodali 4902 vozidel, předpokládáme, že letos se prodeje budou pohybovat kolem čtyř tisíc vozidel a v roce 2010 bychom letošní číslo chtěli zvýšit přibližně o 150, měli bychom tedy prodat kolem 4100 až 4200 vozidel. V žádném případě nechceme stagnovat, ale zároveň si musíme klást reálné cíle.

Zatím nikdo není schopen odhadnout, jaký bude další vývoj, a i já zů-stávám na zemi a nečekám, že se situace na trhu výrazně změní. Byla sice přijata legislativní opatření týkající se zkrácení odpisů užitkových vozidel, byla rozšířena možnost odpočtu DPH, ceny vozidel se částečně upravily odstraněním nákladů na montážní přepážku, došlo k návratu k tříletému leasingu, ve výrazně vyšších nákupech se to však zatím neprojevilo. Možná k určité změně dojde ke konci roku, ale s výraznějším posunem nepočítám.

A opatrně se dívám i na příští rok, který vzhledem k avizovaným úsporným balíčkům vlády nebude pro podnikání moc příznivý. Firmy tudíž nyní vyčkávají, a pokud to jen trochu jde, investice odkládají na pozdější dobu – kdo opravdu nemusí, nová auta nyní nekupuje.“

„Větší zákazníci si kupují nová vozidla, ale drobní řemeslníci se často poohlížejí i po ojetých vozidlech…“

„Stále platí, že dobrých ojetých vozidel je málo. Těch, která byla dovezena v poslední době a jsou stará deset let, je dost, ale ta nikdo nechce.“

„Jak se vyvíjí prodej v jednotlivých segmentech užitkových vozidel?“

„Zaznamenáváme obdobný trend jako u osobních vozidel, kde zákazníci přecházejí z vyšších kategorií k nižším. I u užitkových vozidel dochází k přesunu zájmu zákazníků od vyšších tonáží k nižším. Zatímco celkový trh s užitkovými vozidly, na která se zaměřuje Volkswagen, v České republice za prvních devět měsíců poklesl zhruba o 31 procent, v segmentu městských dodávek, kam spadá caddy, se prodeje snížily o 19 procent. U dodávek typu Transporter, tedy od dvou tun, prodeje klesly přibližně o 33 procent a u těžších vozidel, jako je Volkswagen Crafter, činil propad 44 procent.“

„Dopravci se tak možná v předstihu snaží vyrovnat s mýtným pro vozidla od 3,5 tuny, které má být zavedeno v příštím roce…“

„Nejen to, vedle mýtného budou muset dopravci v roce 2010 počítat i s tím, že nová vozidla budou dražší, minimálně o vyšší DPH. Problémem však je především to, že nejvíce poklesl prodej těžkých nákladních vozidel – o více než 55 procent. Právě tato vozidla zavážejí zboží od výrobců do centrálních skladů, z nichž jej pak ke konečným zákazníkům distribuují větší dodávky typu Crafter. Pro ně je tak nyní méně práce, což se samozřejmě promítá do prodejů.“

„Jak se na celkovém prodeji v letošním roce budou podílet jednotlivé modely?“

„Jak jsem již naznačil, nejlepší výsledek letos očekáváme u modelu Caddy, kde bychom měli prodat více než 1600 vozidel. Prodej transporteru se zřejmě bude pohybovat mezi 1900 a 2000 vozidly a největší handicap čekáme v nejtěžší řadě Crafter s hmotností od 3,5 do šesti tun – předpokládáme, že prodáme kolem 450 vozidel.“

„Jaký je podíl značky Volkswagen na trhu s lehkými užitkovými vozidly v České republice?“

„Letos za stávající ekonomické situace jsme se snažili zákazníkům vyjít všestranně vstříc, a to včetně cen a uvádění různých akčních modelů. Výsledkem je, že za prvních devět měsíců jsme náš tržní podíl zvýšili o 3,5 na 20,5 procenta. To je velice dobrý výsledek, na který jsem opravdu pyšný, neboť obzvlášť letos nebylo snadné jej dosáhnout. Svědčí to nejen o kvalitě naší dealerské sítě, ale i vysoké loajalitě zákazníků k naší značce, protože akčních nabídek konkurence bylo mnoho a šlo v nich o velké peníze – rozdíly se pohybovaly v řádech desetitisíců korun. A i když byla nabídka konkurence třeba o padesát tisíc výhodnější, zákazník přesto zůstal u našeho produktu, neboť věděl, co si kupuje – byl spokojen s kvalitou našich vozidel i se servisní sítí.

Volkswagen má dnes prodejní a servisní síť v ČR rozdělenou tak, že co padesát kilometrů, to prodejce. A naše dlouhodobá péče o zákazníky se nám nyní zúročuje, neboť zákazníci od nás neodcházejí. S tržním podílem 20,5 procenta jsme nyní na oné pomyslné špici pelotonu a ostatní se nás snaží v závěrečném sprintu předehnat.“

„Chystáte na příští rok nějaké novinky?“

„Žádnou převratnou novinku pro rok 2010 nepřipra­vujeme. Pouze na latinskoamerický trh bude začátkem roku uveden nový pick-up Volkswagen Amarok, jehož studie byla představena loni. Tento model se časem objeví i na evropském trhu, ale přes-ný termín jeho uvedení na starém kontinentu zatím nebyl stanoven, možná to bude koncem příštího roku.

Model Transporter byl nyní kompletně inovován, takže ten se měnit nebude a u crafteru k určitým produktovým změnám dochází průběžně. Volkswagen Caddy je na trhu šes-tým rokem a k nějakým inovacím možná dojde. V současné době v tomto segmentu nabízíme například caddy v krátké verzi, v maxiverzi, EcoFuel na zemní plyn i vozidlo s pohonem všech čtyř kol. Variant je skutečně hodně a zákazník si může vybrat z tak rozsáhlé palety jako u žádného jiného výrobce.“

Milan Frydryšek

spinner