Nový canter nabízí široké možnosti uplatnění v řadě oborů

Mitsubishi Canter

Společnost DaimlerChrysler Automotive Bohemia na počátku září oficiálně představila novou, v pořadí již sedmou generaci užitkových vozidel Mitsubishi Fuso Canter. Jejich prodej a servis v České republice bude zajišťovat síť prodejců značky Mercedes-Benz. Na český trh nová řada lehkých užitkových vozidel přichází ve čtyřech hmotnostních kategoriích od 3,5 do 7,5 tuny s nejvyšší užitkovou hmotností až 4890 kilogramů. Variabilitu rozšiřuje i několik rozvorů náprav: od 2500 mm až po novou, zvláště širokou variantu 4470 mm. Vozidla Canter najdou široké možnosti uplatnění – mohou sloužit při přepravě zboží, v distribuci, stavebnictví nebo jako vozidlo pro řemeslníky a služby. Výrobce na ně poskytuje neomezenou záruku po dobu tří let nebo na sto tisíc ujetých kilometrů.

Dva motory pro nový Canter Modely Canter 3,5 t a 5,5 t jsou vybaveny turobodieselovým řadovým čtyřválcovým motorem 4M42–0AT s přímým vstřikováním o objemu 2977 cm3 a výkonu 92 kW. Motor dosahuje maximálního točivého momentu 294 Nm při 1800 min-1. Větší modely – 6,5 až 7,5 t – pohání motor 4D34–2AT6, což je rovněž řadový čtyřválec s přímým vstřikováním, objemem motoru 3907 cm3 a výkonem 105 kW. Maximálního točivého momentu dosahuje již při 1600 min-1. Oba motory splňují normu Euro 3.

Kabiny poskytují prostor i pohodlí Mnohostrannému využití vozidel odpovídají i nové bezkapotové sklopné budky, které japonský výrobce nabízí ve čtyřech variantách – jako jednoduchou kabinu či dvojkabinu ve standardním či luxusním provedení a ve dvou šířkách. Kabiny jsou ve srovnání se starší řadou delší a vyšší a v oblasti střechy i širší. Posádce poskytují dostatečný prostor, který dále rozšiřuje i nižší sklon čelního skla. Pro řidiče je určeno nové odpružené sedadlo Isringhausen, dva spolujezdci (v jednoduché kabině) mají k dispozici pohodlnou a dostatečně širokou lavici. Dvojitá kabina (v širším provedení) pojme až sedm osob. Vnější sedadla jsou vybavena tříbodovými pásy, u řidiče lze pás nastavit i výškově. Kabinu doplňuje řada odkládacích prostor na přístrojové desce, na přání lze další poličky nainstalovat pod střechu.

Za volantem V době uvedení nového modelu Canter na japonský trh šlo podle údajů výrobce o první nákladní automobil s bezkapotovou (trambusovou) kabinou a krátkou řadicí pákou umístěnou na přístrojové desce. Toto řešení umožňuje průchod kabinou a zvětšuje místo pro spolujezdce. Pohodlí řidiči zajistí nastavitelný volant, loketní opěrky a také možnost nastavit sedadla. Ergonomicky řešená palubní deska umožňuje snadné ovládání, tepelnou pohodu v kabině zajišťuje účinná ventilace nebo klimatizace (na přání jako zvláštní výbava). Součástí standardní výbavy je elektrické ovládání oken, tachograf EU pro dva řidiče, zesílená baterie, ovládání intenzity osvětlení palubní desky, přední mlhové světlomety, imobilizér, akustická výstraha při couvání a řada dalších prvků.

Pro bezpečnost posádky Kabinu vozu Canter chrání nový bezpečnostní systém Mitsubishi Fuso RISE (Realised Impact Safety Evolution). Systém, který si vyvinula sama Mitsubishi, tvoří dvojice podélných výztuh dveří jako ochrana proti bočnímu nárazu, zesílený rám podlahy kabiny a pro případ čelního nárazu progresivně deformovatelný držák přístrojů a deformovatelné podélníky rámu. Aktivní bezpečnost vozidla zvyšují kotoučové brzdy na obou nápravách, u typů nad 3,5 tuny s protiblokovacím zařízením ABS. Jako zvláštní výbavu výrobce nabízí rovněž nový systém Power-ABS s tandemovým posilovačem brzdného účinku a elektronickým brzdovým asistentem.

Canter má v Evropě již tradici První vůz Canter se na silnicích v Japonsku objevil před více než čtyřiceti lety a brzy se začal dovážet i do Evropy. Od té doby model prošel dramatickým vývojem až k dnešní sedmé generaci. V současnosti vyrábí Mitsubishi užitková vozidla určená pro evropský trh ve svém závodě v portugalském Tramagalu. (pat)

spinner